20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT:s vd Hanna Stjärne intervjuas i P1-morgon.

SVT:s vd Hanna Stjärne intervjuas i P1-morgon.

Publicerad 5 maj 2015 11:55 - Uppdaterad 7 maj 2015 10:15

Vd Hanna Stjärne intervjuas om de 100 första dagarna

Hanna Stjärne intervjuas i P1-morgon om sina första 100 dagar som vd för SVT.

Bland annat frågar Johar Bendjelloul hur det kommer att märkas på sikt att hon är vd för SVT, kritiken mot Edit och nedläggningen av SVT Flow.

Hur kommer det att märkas på sikt att det är du som är vd för SVT?

- På olika sätt. Jag vill att vi ska fortsätta att vara oerhört skarpa innehållskreatörer. Jag vill att SVT ska fortsätta att vara innovativt både när det gäller att skapa magi i tv-mediet men också vara innovativa kring digital utveckling. Vi har en del projekt på gång som kommer att märkas så småningom.

- Jag vill att SVT ska fortsätta att ta den plats som jag tror blir allt viktigare. Att i ett samhälle, som på många olika sätt dras isär, är det extra viktigt att public service finns som en samlande arena där man faktiskt får en chans att tänka sig in i hur andra människor har det och lever i Sverige.

Vad är syftet med den nyligen lanserade - och kritiserade - sajten Edit?

- Det finns flera olika syften med Edit. Tanken är att samla ihop många olika röster och att göra det i en serie tv-program som kommer att visas under hösten. Och att starta på nätet eftersom det här är en satsning som riktar sig mot unga människor.

Kritikerna menar ju att det slår väldigt hårt mot liknande kommersiella sajter som kämpar med lönsamheten. Vad säger du om den kritiken?

- Det har funnits en debatt de senaste månaderna om hur kommersiella medier och public service påverkar varandra. För bara några månader sedan arbetade jag själv som vd för ett kommersiellt medieföretag, UNT-koncernen. Min bild var att den största och svåraste konkurrenten inte var public service utan stora globala internetaktörer som kommer in och försöker ta en väldigt stor del av de lokala reklampengarna. Tittar man t ex på Google i Sverige idag så har Google större reklamintäkter än alla Sveriges landsortstidningar tillsammans.

- Public service uppfattade jag som utmanande, men ur en god aspekt. En konkurrens när det gällde det fria ordet och innehållet.

Varför las SVT Flow ned?

- En av de vanligaste frågorna jag fick i höstas när det offentliggjordes att jag skulle börja som vd för SVT var: ”Vad är SVT Flow?” När jag tillträdde startade jag en genomgång av SVT Flow och kan ge kritikerna rätt: det var en otydlig tjänst som publiken inte förstod hur de skulle använda. Därför valde vi att lägga ned den. Det vi gör nu istället är att rikta om resurserna för att utveckla SVT Play vidare och ta funktionen till en ny nivå.

Några dagar efter att SVT Flow las ner skulle tjänsten ha fyllt ett år och skulle då förhandsprövas. Tajmade ni nedläggningen för att slippa förhandsgranskning?

- Nej, beslutet att lägga ned fattades redan innan påsk, men det dröjde lite innan vi offentliggjorde det eftersom vi var måna om att informera alla berörda som arbetat med Flow.

Var investeringen i SVT Flow värd pengarna?

- Det kan man alltid fundera över, men jag tror man måste se investeringar på olika plan. SVT Flow har lärt SVT väldigt mycket om hur man kan jobba med olika typer av funktionalitet på nätet. Det har också kommit ut många spännande program, som till exempel På jakt med Lotta och Leif, Svett och etikett, Morran och Tobias, som varit mer experimentella program.

Vilken typ av program saknar du i SVT?

- Jag vill att det ska märkas mer att SVT faktiskt finns på 33 platser i landet. Vi har just gjort en historiskt stor utökning och anställt 60 nya reportrar runt om i landet. Vi har öppnat helt nya redaktioner i Halmstad, i Helsingborg, i Södertälje och utökat på en rad olika orter. Vi ska ge ännu bättre nyheter från nya platser i landet

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

11 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör