13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Netflix hotar stora delar av tv-branschen.

SVOD-tjänster som Netflix håller på att skaka om tv-världen i grundvalarna. (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 30 april 2015 07:00 - Uppdaterad 4 maj 2015 10:12

SVOD skakar om tv-världen i grundvalarna

SVOD kommer att skaka om tv-branschen rejält framöver. Det menar Mikael Österby, chef för Programinköp fakta.

- Det är en stor förändring som vi står inför.

SVOD står för ”subscription video on demand” - och hotet mot många aktörer i tv-branschen stavas Netflix.

Sedan många år finns ju kabel-tv via Viasat, Com Hem Canal Digital etc, men sedan 2012 kan man välja att se filmer, tv-serier och dokumentärer direkt via SVOD-tjänsten Netflix för en fast månadskostnad. Netflix lanserades i Norden i oktober 2012 och Sverige var först ut bland de nordiska länderna.

- Det kändes som ett givet val. Ni i Sverige har hög bredbandspenetration, var tidigt ute och gjorde avtryck på nedladdningsområdet, ni är landet bakom Pirate Bay och Spotify och ni är nyfikna på nya saker, sa Netflix innehållschef Ted Sarandos i en intervju med Internetworld i samband med lanseringen.

2,5 miljoner har tillgång

Redan efter en månad hade över 860 000 personer tillgång till Netflix och SVOD-tjänster. På två år hade det ökat till 2,5 miljoner enligt MMS rapport från sista kvartalet 2014.

Enligt SVT Program & Utbuds undersökning från december 2014 använde 16% av befolkningen Netflix en genomsnittlig vecka (35% för SVT:s playtjänster). Och av all tid som gruppen uppskattade att de la på rörlig bild på Internet, användes 15% av tiden på Netflix och 14% för SVT:s playtjänster.

Louise Eberhardt och Mikael Österby

Louise Eberhardt, inköpare av faktaprogram och Mikael Österby, chef för Programinköp fakta. (foto: Marika Ireblad)

- Om några år tror jag inte det finns kabel-tv längre, säger Mikael Österby, som arbetar mycket med dessa frågor på SVT. Hela systemet håller på att förändras. Många är väldigt oroliga och några är glada. Men vad gör vi på SVT? Det gäller att tänka rätt och smart.

Många fönster

Louise Eberhardt, inköpare för faktaprogram för SVT:s kanaler och Kunskapskanalen, menar att det gäller att få med så många ”fönster” som möjligt när man förhandlar rättigheter.

Med fönster menas t ex biofönstret, dvd-fönstret och tv-fönstret.

- Nu finns det ytterligare ett fönster – SVOD – som fullständigt förändrar allting, säger hon.

- Om vi inte blockar SVOD eller andra rättighetsfönster kan samma program dyka upp samtidigt i andra medietjänster och kanaler, förklarar Mikael Österby. Vi agerar ju på en kommersiell marknad och måste lära oss att navigera därefter.

- Tidigare trodde vi att SVOD skulle ersätta dvd-fönstret, men nu ser vi att det kommer att ersätta kabel-tv-fönstret, fortsätter han.

- Säljarna försöker med så många nyskapande trick de kan, men vi måste ligga steget före och se till att licensbetalarna får bästa valuta för sina pengar, säger Louise Eberhardt.

Stora förändringar

Under 2014 skedde stora förändringar som skakade om branschen i grundvalarna. Efter ett par år med tydlig tittarförflyttning från traditionell TV till online, syntes för första gången också ett skifte i intäkter.

Det traditionella TV-tittande minskade med fyra procent jämfört med 2013 (källa: MMS), vilket innebär att den genomsnittliga tittartiden förra året uppgick till 153 minuter per dag. Detta är den lägsta uppmätta nivån sedan 2005, d v s innan Sverige övergick till digital-TV. Trots att det var flera stora sportevenemang i fjol.

TV-annonsmarknaden sjönk med 3 procent under 2014 (källa: IRM) medan Internetannons-marknaden under fjolåret ökade med 16 procent (källa: IRM).

Det har skett en tydlig förflyttning vad man lägger pengarna på. Kabel.tv har minskat med 9% och SVOD-tjänster ökat med 59% senaste året.

Det har skett en tydlig förflyttning vad man lägger pengarna på. Kabel-tv har minskat med 9% och SVOD-tjänster ökat med 59% senaste året. (illustration: Lasse Widlund)

Spenderar mycket på SVOD

I Mediavisions mätning för sista kvartalet 2014 framgår att de pengar som konsumenterna uppger att man spenderar på media har minskat för digital betal-tv med 9 procent, för bio har det ökat med 3 procent och för SVOD har det ökat med 59 procent jämfört med samma period 2013.

Tittar man på hur många procent av Sveriges befolkning som nu faktiskt innehar SVOD-tjänst är det 40 procent - en ökning med 84 procent det senaste året (källa MMS).

När det gäller tittandet online visar en alldeles färsk rapport från MMS (”Trend & Tema) på en dubblering av tittartiden under senaste året. Tittartiden på 12 stora videoaktörer online (både gratis och SVOD) var under första kvartalet i år 119 procent större än under samma period 2014.

TNS Sifos mätning Orvesto Junior som presenterades den 29 april, visar att 57 procent av barn mellan 7-15 år tittar på rörlig bild på nätet varje dag. Motsvarande siffra för tablå-tv ligger på 32 procent.

Ligger långt fram

Norden, och i synnerhet Sverige, ligger, precis som Netflixchefen påtalade, mycket långt fram när det gäller att anamma ny teknik och nya möjligheter.

- Norden är early adopters och det beror på två saker: dels mentaliteten. Vi gillar teknik. Och dels det utbyggda bredbandet i Sverige där de flesta har hög hastighetsuppkoppling, säger Mikael Österby.

Tv-bolag runt om i världen hör ofta av sig till SVT för att få information om senaste utvecklingen och vad som händer i branschen och Mikael Österby blir ofta inbjuden som talare i dessa frågor och föreläste nyligen för bl a japanska NHK, tyska ZDF och franska France Telèvision.

SVT:s team som köper in fakta och natur; fr v: Daniel Zackrisson, Henrik Ekman, Mikael Österby och Louise Eberhardt

SVT:s team som köper in fakta och natur; fr v: Daniel Zackrisson, Henrik Ekman, Mikael Österby (chef) och Louise Eberhardt. (foto: Marika Ireblad)

Linjära tittandet försvinner

Netflix har som sagts funnits i Norden sedan slutet av 2012, och lanserades även samma år i Storbritannien och Irland. 2013 blev tjänsten tillgänglig i Nederländerna, men lanserades först  september 2014 i andra delar av Europa som Tyskland, Frankrike, Belgien Österrike och Luxemburg.

- Ungefär en tredjedel av allt tv-tittande i Sverige sker på nätet, säger Mikael Österby. I Danmark är Netflix den femte största tv-kanalen. Det linjära tittandet håller på att försvinna.

Han berättar att hittills har Netflix främst visat drama, serier och komedier, men det har ändrats.

- Nu satsar de mycket på stora dokumentärer, typ DOX – och de köper sändningsrättigheter för visning i hela världen.

Faktaprogram är större på nätet än i vanlig tv, berättar Mikael Österby.

- Vetenskaps- , historie- och naturprogram utgör cirka fyra procent av tittarminuterna i broadcast, men ungefär det dubbla på nätet.

Markus Sterky vid SVT:s monter på MIP-TV i Cannes.

Markus Sterky vid SVT:s monter på MIP-TV i Cannes. (foto: Marika Ireblad)

SVT Play lanserades 2006

Redan 2006 lanserades SVT Play, som är en FVOD-tjänst – free video on demand. Det innebär att SVT ligger väldigt långt fram och har ett upparbetat tänk när det gäller inköp och rättigheter för program som sänds på nätet.

- Vi gjorde första on-demandbeställningen redan 2007, berättar Markus Sterky, utbudsstrateg i programledningen.

- Sedan har vi sänt webbexklusiva serier som Danne & Bleckan, Rebecca och Fiona, William Spetz för att nämna några. Vi har dragit många lärdomar från de här åren i både köp- och säljprocesser.

De flesta andra tv-bolag har inte ens tagit första steget säger han. BBC har inga originalprogram för VOD, utan har först sänt dem i broadcastkanalerna och därefter på webben.

- Vårt tänk och agerande ligger flera år före de allra flesta tv-bolag i världen, säger han. Jag hävdar faktiskt att SVT är ledande i de här frågorna.

Redaktionellt tänk

Det finns upparbetade rutiner på SVT för att göra dessa upphandlingar. Det finns ett redaktionellt tänk kring VOD-inköp.

- Många fastnar i tekniska eller juridiska frågor. Vi har redan passerat det stadiet, säger Markus Sterky.

Därför tittar också många andra tv-bolag hur SVT har arbetat med digitala strategier online.

- Till exempel public service-TV i Dublin är väldigt intresserade av hur vi jobbar. De är där vi var för två-tre år sedan, säger Markus Sterky.

Ser publikens förändring

Precis som Mikael Österby och Louise Eberhardt menar Markus Sterky att anledningen till att Sverige ligger i framkant i de här frågorna beror på att utbyggnaden av infrastrukturen och bredbandet har spelat stor roll.

- Man får inte glömma att vi är ett ingenjörsland sedan lång tid tillbaka.

Att Sverige är en liten marknad påverkar också.

- Ja, vi ser effekten snabbt av publikens förändrade tittarmönster. Om man är en liten marknad så märker man lättare när det börjar hända saker än om man är väldigt stor.

Fakta:

VOD = video on demand

FVOD = free video on demand (t ex SVT Play)

SVOD = subscription video on demand (t ex Netflix)

AVOD = advertisement video on demand (reklam)

TVOD = transaction video on demand (=dvd på nätet)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

36 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör