6 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Fr v: Linnea Heppling, Kristofer Sjöholm, Robin Linderborg och Lotta Johansson. (Foto: Åsa Rasmussen)

Fr v: Linnea Heppling, Kristofer Sjöholm, Robin Linderborg och Lotta Johansson. (Foto: Åsa Rasmussen)

Publicerad 27 april 2015 07:00 - Uppdaterad 28 april 2015 12:25

Bredbandstestet träffade klockrent

Mycket jobb innan - mycket jobb under - och förhoppningsvis blir det även mycket jobb för SVT Pejl efter att granskningen #ettsverige–bredband snart går i mål.

Med hjälp av över 10 000 berättelser från tittarna har man inte bara kartlagt skillnaderna mellan stad och landsbygd utan också släppt fördämningarna för crowdsourcing i Sverige.

– Just nu har närmare 60 000 personer gjort SVT Nyheters bredbandstest och en sjättedel av dem har dessutom skrivit berättelser som både regionala redaktionerna och riksnyheterna kunnat gå vidare med och göra en hel rad reportage om. Det är över all förväntan, säger SVT Pejls projektledare Kristofer Sjöholm.

Bredband viktigare än pressstöd

Idén till projektet kom ursprungligen från media-reportern Katarina Andersson, som i ett reportage blivit varse att en utbyggnad av det erbarmliga bredbandsnätet ansågs viktigare för tidningarna i norra Sverige än det så hett debatterade presstödet.

– Här i den priviligierade storstan är det lätt att tänka att ”bredbandet funkar väl” och att klagomål är ett i-landsproblem, men det här gjorde att vi fick upp ögonen för att det är väldigt stor skillnad mellan städer, där man kan välja mellan att ha 10 eller 1 000 megabits hastighet, och landsbygden där man ibland kan ha max 3 megabit, om det ens funkar alls. Skillnaden är så stor att frågan om bredbandsutbyggnad faktiskt kan vara avgörande för många orter om de ska få behålla arbetsgivare, ungdomar och barnfamiljer, säger Kristofer Sjöholm.

Närmare 60 000 personer gjort SVT Nyheters bredbandstest.

Närmare 60 000 personer gjort SVT Nyheters bredbandstest. (foto: SVT)

Fakta om hastigheten

Med hjälp av hårda fakta om hastigheten från den oberoende tjänsten Bredbandskollen fick man en bas att arbeta utifrån. Till detta utvecklade Pejl-redaktionen, som numera ingår i SVT Nyheter, ett eget test där allmänheten med hjälp av tio frågor kan avgöra hur prisvärt deras egen mobila eller fasta bredbandsuppkoppling är.

Till detta lades en öppen fråga där de svarande ombeds berätta med egna ord om sina erfarenheter och upplevelser av hur bredbandet fungerar där de bor.

– Hittills har vi fått in drygt 12 000 sådana berättelser, säger Kristofer Sjöholm, som tillsammans med sina kollegor haft ett styvt arbete med att läsa igenom och moderera alla inläggen innan de läggs ut på webben.

Har tagit mycket tid

– Men det är mest mängden som gjort att det tagit mycket tid. Det är väldigt få inlägg som på något sätt varit problematiska. Den vanligaste insatsen från oss är istället att ta bort den skrivandes eget namn eller kontaktuppgifter så att inte även de publiceras på kartan, säger Kristofer Sjöholm.

Många kommentarer och berättelser har kommit in till redaktionen.

Många kommentarer och berättelser har kommit in till redaktionen. (foto: SVT)

Med hjälp av allt material har Nyheterna på riksplanet och en mängd regionala redaktioner kunnat göra inslag om den ojämlika situationen, med mer eller mindre dråpliga exempel på lösningar på problemen med instabila uppkopplingar.

– Responsen från tittarna har varit väldigt positiv. Annars är man van att få både ris och ros för det man gör men här har det nästan bara varit ros, så vi har verkligen träffat rätt med att belysa ett angeläget ämne för hela landet, säger Kristofer Sjöholm.

Ingår i #ettsverige

Granskningen har ingått i de nya regionala redaktionernas satsning #ettsverige, som sedan gått vidare med liknande inslag om av ungdomsidrotten och ambulanssjukvården. Projektet kommer att avslutas med en TV-sänd debatt från Umeå den 6 maj, strax efter att man har återvänt till bredbandsfrågan för ytterligare fördjupning.

Så här många har gjort testet i Örebro.

Så här många har gjort testet i Örebro. (foto: SVT)

– Vi har fått in så enormt mycket data som vi nu analyserar för fullt och det finns många fler vinklar att ta upp, säger Kristofer Sjöholm, som själv bara har ett par veckor kvar på SVT, innan han byter jobb. Det känns väldigt roligt att få avsluta med ett så här framgångsrikt projekt som detta, avslutar Kristofer Sjöholm.

Kronan på verket

Satsningen på #ettsverige har varit en framgång, med bredbands-granskningen som kronan på verket hittills, enligt Kristian Lindquist, nyhetschef online.

– I fallet med bredbandsgranskningen kan man ju verkligen säga att själva ämnet träffade klockrent rätt, men också att arbetssättet i sig själv, där riksnyheterna och de regionala redaktionerna samarbetar så tätt, har varit en stor framgångsfaktor.

Största projektet någonsin?

Frågan är om det någonsin funnits ett större crowdsourcing-projekt Sverige, alltså där man tar allmänheten till hjälp för att samla in material. Även det ett arbetssätt som givit blodad tand och mersmak, inte minst för att bättre belysa situationen ur olika aspekter i hela landet.

– Inga beslut är fattade om hur vi ska gå vidare men projektet #ettsverige har definitivt skruvat upp ambitionsnivån för den här typen av arbete. Vi kommer absolut att fortsätta utveckla det regionala samarbetet och sättet att göra stora, breda granskningar med hjälp av publiken och sociala medier, säger Kristian Lindquist.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör