19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Deirbhile Nichurraighin från tv-bolaget TG4 Irland och Nilla Norberg, affärsutvecklare på SVT International.

Deirbhile Nichurraighin från tv-bolaget TG4 Irland och Nilla Norberg, affärsutvecklare på SVT International. (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 21 april 2015 07:00 - Uppdaterad 24 april 2015 12:24

”SVT:s program håller hög kvalitet”

SVT:s program håller en väldigt hög klass internationellt sett. Det framgick när Vipåtv:s reporter frågade inköpare från olika länder varför de valde att köpa just SVT-program.

TV-mässan MIP-TV pågick hela förra veckan i Cannes med 11 000 deltagare från 100 länder. I SVT:s monter hölls säljmöten från morgon till kväll.

På den stora tv-mässan MIP-TV i Cannes förra veckan fanns SVT på plats - både för att köpa in nya program och för att sälja SVT-program.

I SVT:s monter – som man delade med DR och Yle – hölls möten från morgon till kväll med intresserade inköpare från hela världen. Vipåtv frågade några av dem varför de var nyfikna på SVT:s program.

Paulette Rosas Hott, affärsutvecklingschef SVT International, och Oliver Hagerdorn från Edelfilm i Tyskland.

Paulette Rosas Hott, affärsutvecklingschef SVT International, och Oliver Hagerdorn från Edelfilm i Tyskland. (foto: Marika Ireblad)

- Jag är här för att se vad Paulette Rosas Hott från SVT plockat fram för program som hon tycker jag ska titta på, säger Oliver Hagerdorn från Edelfilm i Tyskland.

Han köper in program för både Tyskland och Schweiz.

- Förra året köpte jag in Kommissarie Winter och Torka aldrig tårar utan handskar och blev väldigt nöjd med båda inköpen. Kvalitén på SVT:s program är väldigt hög och det tycker jag gäller alla program från Skandinavien.

Vad är du på jakt efter nu?

- Främst drama.

Oliver Hagerdorn från Edelfilm i Tyskland.

Oliver Hagerdorn från Edelfilm i Tyskland.

Är det något du saknar i SVT:s utbud?

-Ja, jag skulle vilja att ni separerade ljudet så att det går att dubba era program. Nu är de inte gjorda med dubbningsmöjligheter och det blir dyrt att göra i efterhand. På så sätt märks det att era program är gjorda för Sverige, men för att kunna nå ut internationellt borde ni borde satsa på i-ljud.

Letar bra berättelser

Georges Amar, inköpare från Radio Canada, har tidigare köpt många olika program, främst dokumentärer.

Varför väljer du SVT:s program?

- Det gör jag inte. Jag letar efter bra berättelser. Och då råkar det bli SVT ganska många gånger för ni gör program av hög kvalitet och med bra innehåll. Ni har också en bra bredd inom många olika genrer.

George Amar, inköpare från Radio Canada, och Nilla Norberg, SVT International.

George Amar, inköpare från Radio Canada, och Nilla Norberg, SVT International.

Paulette Rosas Hott och Nilla Norberg från SVT International var uppbokade med möten varje dag, från 9.00 på morgonen till 18.00 på kvällen. Störst intresse fick dokumentärerna ”En farlig idé” - om Palestina-Israel-konflikten, "Hallå Dakar” – om ett callcenter i Senegal, "Greklandsresan" - om sjuka på ett äldreboende som får åka till Grekland och "Khao Lak" – Jens Linds dokumentär om tsunamin.

- Många verkar ha screenat våra program i förväg så de visste ganska klart vad de var intresserade av, säger Nilla Norberg.

SVT:s monter, som man delade med DR och Yle.

SVT:s monter, som man delade med DR och Yle.

”Ni har modiga journalister”

En fransk inköpare sa att hon var imponerad av SVT:s dokumentärer.

- Ja, hon sa att ”ni säger vad ni tycker. Ni har modiga journalister. I Frankrike gör man inte sådana slags dokumentärer”, berättar Paulette Rosas Hott.

Bland musikdokumentärerna sålde Avicii on Tour” bra - och förstås ABBA.

- Ja, ”ABBA in concert” är den musikdokumentär som har sålt mest och bäst genom tiderna. Den blir liksom aldrig ute, fortsätter hon.

Holländsk producent Ruud van der Heyde och Paulette Rosas Hott.

Holländsk producent Ruud van der Heyde och Paulette Rosas Hott.

Passar irländska publiken

Deirbhile Nichurraighin från tv-bolaget TG4 Irland har tidigare köpt flera dokumentärer, bland annat "Ecmo" – om att leva med en lunga utanför kroppen. Barnet som var med i den dokumentären var från just Irland.

Hon har också köpt dokumentären "Kokvinnorna" från 2011, om två systrar på en gård som mjölkar sina kor för hand, och ”Det rätta barnet”, om barn med Downs syndrom.

Deirbhile Nichurraighin från tv-bolaget TG4 Irland ville köpa flera dokumentärer.

Deirbhile Nichurraighin från tv-bolaget TG4 Irland ville köpa flera dokumentärer.

Varför är du här idag?

- Jag vet att SVT alltid har väldigt hög kvalitet på sina dokumentärer och SVT:s program passar den irländska publiken.

- Förra året köpte jag in Kokvinnorna – och den blev i särklass den mest sedda dokumentären på IR4 förra året. Tittarna bara älskade den!

Varför tror du den blev så uppskattad?

- Folk gillar den verklighet som skildras och irländarna känner igen mycket i sättet att leva på landet: landskapet, livsstilen, jordbruket.

Om folkhälsan

Är det något du saknar i SVT:s dokumentärutbud?

- Det är svårt att säga, men kanske dokumentärer som handlar om jordbruksproblem eller fiskeindustrin. Även program om folkhälsan eller hur man löser olika samhällsproblem skulle gå hem på Irland.

Deirbhile Nichurraighin och Nilla Norberg.

Deirbhile Nichurraighin och Nilla Norberg.

Deirbhile Nichurraighin, som denna gång funderade på att köpa sex nya dokumentärer till TG4 Irland, ville gärna betona att hon alltid kände sig vänligt bemött av SVT:s säljare och att det alltid var effektiva möten.

- De vet vad jag vill ha och presenterar bara dokumentärer de tror att jag är intresserad av. Jag blir inte bombarderad med en massa grejer, som på andra håll här, säger hon.

Dramainköpare från franska Arte, Ophélie Beaurepaire och Virginie Padilla. Paulette Rosas Hott i mitten.

Dramainköpare från franska Arte, Ophélie Beaurepaire och Virginie Padilla. Paulette Rosas Hott i mitten. (foto: Marika Ireblad)

Nu när tv-mässan är över startar SVT Internationals efterarbete, där man på nytt tar kontakt med inköparna och följer upp de samtal man har haft - och kanske även kan sälja in ytterligare program.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör