19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT Flow

SVT Flow läggs ned.

Publicerad 16 april 2015 10:15 - Uppdaterad 21 april 2015 14:48

SVT Flow läggs ned

SVT Flow läggs ned inom kort, endast ett år efter starten. 

Det speciella programutbudet i tjänsten ligger dock kvar på SVT Play och där kommer även online-premiärer att publiceras. 

- Vi har inte lyckats göra det tillräckligt tydligt för publiken vad Flow är och varför man ska använda tjänsten, säger Lena Glaser, programdirektör för interaktivt utbud på SVT. 

Beslutet att stänga SVT Flow togs av SVT:s vd Hanna Stjärne efter beredning i företagsledningen. När tjänsten utvärderades konstaterades det bland annat att många tittare hade svårt att förstå skillnaden mellan SVT Play och SVT Flow – och därför hade svårt att upptäcka den nya tjänsten. 

Lena Glaser

Lena Glaser

- Vårt uppdrag är att hjälpa tittarna att hitta det de vill ha, men också att upptäcka program de inte visste att de ville ha, säger Lena Glaser. 

- Ett viktigt mål med Flow var att utveckla nya program med en annan tonalitet för de målgrupper mitt i livet som i allt högre utsträckning väljer att se på tv online – och där har det hänt väldigt mycket.  

Vad händer nu med utbudet i Flow? 

- Vi gör tv för alla i Sverige och vi kommer självklart att fortsätta göra program för den här målgruppen, både i broadcast och online. I fortsättningen kommer publiken att hitta program i SVT Play istället. 

Är det inte ett misslyckade att lägga ned SVT Flow efter bara ett år? 

- Om man vill utveckla nya program och tjänster måste man våga gå utanför det som är alldeles, alldeles givet – och vara beredd på att inte alltid lyckas fullt ut. Vi funderar jättemycket på hur framtidens tv-tittande ska se ut, hur publiken ska hitta till SVT:s utbud och vi fortsätter utveckla fler online-tjänster. 

Hur många har tittat på SVT Flow? 

- Tjänsten har haft mellan 100 000 och 250 000 unika besökare i veckan. Hur många som tittat har varit väldigt beroende av vad det varit för titel. Har vi starka program med tydliga profiler får vi genast fler besökare. När utbudet varit mindre profilerat har de varit färre. 

Hur mycket har satsningen på SVT Flow kostat? 

- Självklart kostar det pengar att utveckla tekniska plattformar. Men utvecklingen av SVT Flow har varit en del av vår fortlöpande online-utveckling och det är svårt att särskilja just kostnaden för tjänsten. En sak är dock säker: vi är alltid måna om att använda licensbetalarnas pengar kostnadseffektivt, både när vi tar fram nya program och när vi sysslar med teknisk utveckling. 

Lena Glaser poängterar att stort fokus nu läggs på SVT Play - och att man är redo att ta nästa steg för att utveckla funktionaliteten och även fortsätta ta fram tjänster som guidar publiken.  

- SVT ska ge en snabb, enkel och kvalitativ tv-upplevelse på internet och göra det enklare för publiken att hitta till just sitt utbud, säger hon. 

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör