19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT:s monter på mässan.

Många möten pågår i den gemensamma montern som SVT, Yle och DR tillsammans delar. (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 15 april 2015 15:40 - Uppdaterad 21 april 2015 14:48

Stort intresse för SVT:s program på tv-mässan

Den stora tv-mässan MIP-TV pågår för fullt i Cannes – och SVT:s säljare är fullbokade från tidiga morgonen till sena kvällen, varje dag, med inköpare från hela världen.

- Ja, vi upplever ett stort intresse och SVT:s program är kända sedan tidigare för att hålla hög kvalitet, säger Paulette Rosas Hott, affärsutvecklingschef på SVT International.

I år är fokus extra stort på Norden – eftersom temat på hela MIP-TV är just ”Focus on the Nordics”.

11 000 personer från över 100 länder befinner sig nu på tv-mässan MIP-TV i Cannes för att köpa och sälja tv-progam, fånga upp senaste trenderna och skapa relationer.

SVT delar monter i år med både DR och Yle för att visa på det nordiska samarbetet. Man har också ökat montern i storlek från förra året för att få plats med ännu fler möten.

Många dokumentärer

I år har SVT fler dokumentärer än någonsin att sälja och åtta av dem är helt nya. Några av de mest efterfrågade hittills är En farlig idé av Peter Löfgren, Khao Lak av Jens Lind och Hallå Dakar! Av Magdalena Rosen och Markus Rosen.

- Det är väldigt kul att ha så många nya program att sälja och jag märker att flera även är intresserade av äldre dokumentärer. Tyvärr har vi inget nytt drama att sälja, säger Nilla Norberg, affärsutvecklare på SVT International. Vi försöker sälja Fröken Frimans krig och Torka aldrig tårar utan handskar, men de flesta har redan sett dem.

Paulette Rosas Hott, SVT, försöker sälja in program till representanter från tysk tv.

Paulette Rosas Hott, SVT, försöker sälja in program till representanter från tysk tv. (foto: Marika Ireblad).

Stort genomslag på Irland

I SVT:s monter möter Vipåtv en av dem som  är på jakt efter nya program att köpa, Deirbhile Nichurraighin från irländska TG4. Hon har tidigare köpt flera dokumentärer.

- Jag vet att SVT alltid håller väldigt hög kvalitet på sina dokumentärer. Förra året köpte jag bland annat Kokvinnan – och den blev en fullkomlig succé på Irland. Folk älskade den och den blev i särklass den mest sedda dokumentären under förra året!

- Nu funderar jag på att köpa sex nya dokumentärer, fortsätter hon.

Paulette Rosas Hott, närmast tv och Nilla Norberg, längst bak, berättar om SVT:s många program.

Paulette Rosas Hott, närmast tv och Nilla Norberg, längst bak, berättar om SVT:s många program. (foto: Marika Ireblad).

Nya format

Markus Sterky, utbudsstrateg, har också fullbokade möten varje dag. Men hans fokus är bland annat att hitta nya format.

-Ja, igår hade jag tio möten och på varje möte presenterades ungefär fyra nya format, så igår hörde jag om 40 nya programformat. Men man sorterar löpande. En del är inte alls intressanta för SVT medan andra hamnar på en lista över möjliga program att göra, säger han.

Några av de program som blivit succéer i Sverige är format som Markus Sterky tidigare år har sett här på mässan och köpt in. Som exempel kan nämnas Mästarnas mästare, som är ett belgiskt format, och Allt för Sverige, som kommer från Norge.

- Jag behövde bara se ett halvt program av Mästarnas mästare för att veta att det var klockrent för oss, säger han.

Den nordiska montern på mässan som SVT, Yle och DR delar.

Den nordiska montern på mässan som SVT, Yle och DR delar. (foto: Marika Ireblad)

20 nordiska bolag

Temat för årets MIP-TV är "Focus on the Nordic". Bakom står cirka 20 nordiska tv-bolag och producentföreningar. Initiativtagare är SVT:s tidigare programdirektör Annie Wegelius.

- Vi är väldigt stolta över att få sätta Norden i fokus på mässan, säger hon. Norden är intressant ur många aspekter. Vi ligger i framkant när det gäller teknik. Vi har starka public service-bolag, samtidigt som vi är ganska små länder med språk som ingen annan förstår.

På tisdagseftermiddagen anordnades tre paneldebatter med Norden i fokus - alla med ett fullsatt auditorium.

Strax bredvid Le Palais, där mässan hålls, finns en nordisk paviljong där möten och evenemang hålls kontinuerligt.

På tisdagskvällen anordnade de nordiska arrangörerna en stor fest med nordiskt tema för 1200 inbjudna gäster. 

Tv-mässan Mip-TV

Tv-mässan Mip-TV


Fler artiklar från tv-mässan kommer.

Fakta:

Tv-mässan Mip-TV pågår nu i Cannes i Frankrike med ca 11 000 deltagare från 100 länder.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör