15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
30 SVT-medarbetare, de flesta tekniker, går reporterkurs nu i vår.

30 SVT-medarbetare, de flesta tekniker, går reporterkurs nu i vår. Fr v: Henrik Friberg, Karlskrona, Göran Sandgren, Skellefteå, Calle Larsson, Norrköping och Patrik Cegrini, Malmö. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

Publicerad 9 april 2015 07:00 - Uppdaterad 13 april 2015 17:42

Tekniker utbildas till reportrar

De regionala nyheternas omställning av ett 30-tal fotografer, redigerare och sändningsproducenter till multikompetenta reportrar är i full gång.

I förra veckan fick den första gruppen sina diplom på Södra Vätterbygdens folkhögskola.

I ett kontrollrum i en skolbyggnad högt ovan Vättern i Jönköping omväxlande går och sitter tre män och en kvinna omkring med var sitt manuspapper. De läser högt innantill och deras röster går liksom i kors i rummet.

– Det måste inte vara perfekt eller ens bra! Huvudsaken är att ni med era röster kan göra något med texten – förändra den på något sätt, säger röstcoachen Sven-Olof Persson, sen 30 år en känd trailer- och speakerröst på SVT.

Inför den första speaken – fr.v. Monika Bruhn, Jimmy Bäckström, Calle Larsson och Tobias Enmark.

Inför den första speaken – fr.v. Monika Bruhn,, Jimmy Bäckström, Calle Larsson och Tobias Enmark. (foto: Mats Carlsson-Lénart)

För åtskilliga på reporterkursen är det första gången som de ska läsa in en speakertext. Alla har hört andra reportrar läsa in speakers eller göra ståuppor men att själv göra det första gången är stort.

– Måste det verkligen vara ordagrant, frågar någon.

När det är dags för den första i den lilla delgruppen att sätta sin första speak ber Sven-Olof Vipåtv att lämna lokalen.

–Det här är lite känsligt och jag vill inte att deltagarna ska utsättas för mer press än vad de redan är under, förklarar han.

Calle Larsson (Norrköping) övar på speakertext.

Calle Larsson (Norrköping) övar på speakertext.

Tobias Enmark (Falun) övar inför mötet med mikrofonen.

Tobias Enmark (Falun) övar inför mötet med mikrofonen.

Skriver webbtexter

En liten bit bort i korridoren i folkhögskolans journalistlinjes lokaler ligger en sal där resten av gruppen håller på att öva på att skriva webbtexter, under ledning av erfarna redaktörer från Nyhetswebben i Stockholm. Att börja skriva egna texter som ska platsa i SVT Nyheter är också helt nytt och ganska stort för många på reporterkursen.

– Kursen borde haft mer av speak- och webbskrivande, säger Henrik Friberg som arbetar på SVT Nyheter Blekinge. Han har flera års erfarenhet av videojournalistik på Blekingenytt men ingen egentlig erfarenhet av att på egen hand göra rena nyhetsinslag.

Lektionskoncentrerade medarbetare, bl a Henrik Friberg, Göran Sandgren och Calle Larsson.

Lektionskoncentrerade medarbetare, bl a Henrik Friberg, Göran Sandgren och Calle Larsson.

"Tar alldeles för lång tid"

Kurskamraten Göran Sandgren från Skellefteå håller med.

– Jag har arbetat några år nu som videojournalist och jag känner att skrivandet och att formulera sig på ett bra och trovärdigt sätt, tar alldeles för lång tid. Därför tycker jag kursen kunde haft mer av övningar i skrivande. Men när det gäller intervjuande och speakerläsning har det varit riktigt bra.

Röstcoachen Sven-Olle Persson, en av reporterkursens flera kvalificerade lärare.

Röstcoachen Sven-Olle Persson, en av reporterkursens flera kvalificerade lärare.

Monika Bruhn från Örebro har under mer än 35 år i företaget arbetat med det mesta; distriktschefssekreterare, personaladministratör, sändningsproducent, fotograf och redigerare men aldrig som reporter. Men från och med nu är det just som det hon ska jobba.

– En reporterkurs på elva dagar är ju alldeles för lite. Jag hade velat ha mer praktiska övningar. Samtidigt tyckte jag det var bra att få en teoretisk grund för min framtida roll.

Inte bara plattformar

Cirka 30 SVT:are från 16 olika orter/redaktioner utbildas nu i vår till reportrar på Södra Vätterbygdens folkhögskola, känd för sin välrenommerade journalistutbildning.

Reporterkurserna har genomförts som internat vid Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping.

Reporterkurserna har genomförts som internat vid Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping.

– Vi tyckte det fanns ett värde i att lämna SVT:s väggar och handla upp en internatutbildning i en annan miljö där man är duktig på TV-journalistik. Sen är det också så att det händer nånting när människor kommer iväg och arbetar eller studerar ihop under en tid och är tillsammans efter arbetsdagen, de lär sig av varann och det bildas nya nätverk inför framtiden, säger HR-partner Anders Gratte som är högste kursansvarig.

Erfarenhet från tekniska befattningar

De flesta av de som nu utbildas har relativt lång och stor erfarenhet av olika tekniska befattningar. Några av dem har sedan flera år ibland jobbat som videojournalister och är redan relativt vana vid att skriva och speaka. Ett par av kursdeltagarna är nyanställda reportrar och någon har också en helt annan bakgrund än som journalist.

– Det är givetvis en utmaning att göra en kurs för människor med så olika bakgrund. Vi har fått en ganska så preciserad beställning av SVT, samtidigt vill vi här på folkhögskolan ge dessa nya reportrar en djupare insikt om ordens betydelse, alltså inte bara utbilda, utan också bilda och medvetandegöra. Journalistik handlar inte bara om snabb publicering på olika plattformar, säger Peter Johnson, ansvarig för journalistutbildningen på Södra Vätterbygdens folkhögskola som satt samman reporterkursen efter SVT:s önskemål.

Folkhögskoleläraren Jonas Magnusson lär ut allt om EU.

Folkhögskoleläraren Jonas Magnusson lär ut allt om EU.

Vad är EU?

Nästa dag, den första kursens sista, är det föreläsning om EU:s tillkomst och betydelse på schemat. Folkhögskoleläraren Jonas Magnusson håller ett högt tempo och gör kvalificerade illustrationer av det han berättar om på whiteboarden.

­– Förstår ni nu vad Jacques Delors har betytt för Europa idag, frågar han.

Reporterkursen var till för liten del praktisk, menade flera deltagare.

Reporterkursen var till för liten del praktisk, menade flera deltagare.

Den femton personer stora klassen med SVT:are från Malmö i söder till Luleå i norr ser sammanbiten ut. Alla tycks koncentrera sig till sitt yttersta.

Det går inte att ta miste på ambitionsnivån och viljan bland dessa nya reportrar – personer som i åratal lojalt stått bakom kameran, satt på mickar och sett till att mer eller mindre erfarna, traditionellt utbildade journalister kunnat göra sina inslag sändningsbara – nu är det deras tur att kliva fram fullt ut, att få en grund för att själva ställa de besvärliga frågorna, att ifrågasätta källor och att välja vinkel.

Johan Dernelius, sändningsproducent/fotoredigerare, från Malmö.

Johan Dernelius, sändningsproducent/fotoredigerare från Malmö.

– Samtidigt har ju över 100 reportrar fått lära sig hantera en kamera i en annan kurs och ganska snart möts de båda kategorierna i ett gemensamt yrke i den nya regionala nyhetsorganisationen, påpekar högste kursansvarige Anders Gratte.

Viktigt gå vidare

Richard Söderberg från Växjö hör också till dem på reporterkursen som redan arbetar som videojournalister. Han är lite orolig för hur redaktionerna och deras chefer kommer att ta tillvara på de nya kompetenserna som nu tillförs SVT.

– Ett sätt vore att ”teama ihop” de nyskolade reportrarna med de nyskolade fotograferna under ett par månader. På så sätt effektiviseras de nya rollerna mycket snabbare och processen blir mer hanterbar för alla.

Richard Söderberg hoppas på att alla nya kompetenser nu ska tas tillvara.

Richard Söderberg hoppas på att alla nya kompetenser nu ska tas tillvara.

Richard tycker att utbildningen kunde ha vävts in mer i det dagliga arbetet ute på redaktionerna. Det vill säga att de moment som gick igenom under utbildningsveckorna också skulle ha praktiserats i verkligheten.

Enskilda planer för medarbetarna

– Vad jag förstår saknas det en plan för de som nu fått en utbildning bekostad av företaget. Hur följer man upp den? Hur tänker man?

Men Kicki Ågren, chef för det regionala på SVT Nyheter säger till Vipåtv att det ska finnas enskilda planer för varje medarbetare och att utbildningarna ska följas upp med möten och samtal och exempelvis ska det vid behov ordnas parallellgång.

– Jag har i varje fall inte än så länge sett någon plan presenterad, säger Richard Söderberg.

Från Sundsvall till Jönköping kom Ylva Holmgren och Per-Erik Ström.

Från Sundsvall till Jönköping kom Ylva Holmgren och Per-Erik Ström.

Ska bli kul

Per-Erik Ström från Sundsvall började som ljudtekniker redan 1984 och blev senare reporterfotograf. Efter mer än 30 år bakom kameran ska han nu ibland själv göra ståuppor, intervjua och självständigt producera hela inslag.

– När hela den här förändringen kom upp för något år sen så tog det emot och jag ville egentligen inte. Men sen har det sakta förändrats och nu tycker jag det ska bli kul att bli reporter, säger Per-Erik.

Även Monika Bruhn ser fram mot sin roll i den nya regionala nyhetsvärlden.

– Det känns pirrigt men roligt. Men om jag får ta det i lugn takt ska det nog ordna sig med tiden. 

Stolt svt-ansvarig: Anders Gratte med betygen till den första reporterkursens deltagare.

Stolt SVT-ansvarig: Anders Gratte med betygen till den första reporterkursens deltagare.

Fakta Reporterkurserna:

Genomförs: våren 2015

Plats: Södra Vätterbygdens folkhögskola, Jönköping

Antal deltagare: cirka 30, fördelade på två grupper.

Kursdagar: 11 (fördelade på tre olika veckor under cirka två månader)

På schemat bl a: nyhetsvärdering, journalistik i samhället, statskunskap, intervjuande, speakerskrivande, research, offentlighet och sekretess, din speakerröst, skriva för webben, juridik, källkritik, etiska regler.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör