7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Åsa Edlund Jönsson, Utvecklingschef, och Per Yng, chef för SVT Sport

Åsa Edlund Jönsson, utvecklingschef, och Per Yng, chef för SVT Sport. (foto: Per Westergård)

Publicerad 12 mars 2015 07:00 - Uppdaterad 17 mars 2015 06:53

Nu görs Sporten om

SVT Sport gör om. Nu gäller devisen; rätt innehåll till rätt plattform vid rätt tidpunkt.

–Våra tidigare arbetsformer fungerade länge utmärkt men nu har vi vuxit ur kostymen och är i full färd med att sy oss en ny, säger Åsa Edlund Jönsson, utvecklingschef på SVT Sport.

År 2012 utsågs SVT Sport till världens näst bästa sportkanal. Endast slagen av Eurosport.

– Det var vårt tv-utbud som gav oss utmärkelsen, nu vill vi bli lika bra på alla andra plattformar, säger Per Yng som är chef för SVT Sport.

Det handlar om att vara bäst på Play, på webben och i sociala medier. Tjänster som redan finns och som fungerar utmärkt. Det är mest den organisatoriska strukturen på redaktionen som inte har anpassats till en ny verklighet.

– Redan vid OS i London 2012 arbetade vi efter mottot; var, när och hur du vill. Tanken var att publiken skulle få ta del av vårt utbud precis som de själva ville. Satsningen blev lyckad, och vi fick ett fantastiskt gensvar från vår publik, säger Åsa Edlund Jönsson, som är utvecklingschef för både TV och digitala medier på sporten.

Följde Kalla på SVT Play

Arbetssättet har även genomsyrat vinterns bevakning på alla olika skid-mästerskap.

– Bland annat valde en fjärdedel av publiken att följa Charlotte Kallas guldjakt på 10 kilometer fri stil i Falun via SVT Play. Det visar att en fullgod digital leverans numera är ett måste, dessutom har vi en stor ung publik som enbart tar del av vårt utbud via datorer och mobiler, säger Per Yng som en bakgrund till det omvandlingsarbete som han drog igång 2013.

Idag är SVT Sport organiserat för att passa broadcast. Det innebär att nyhetsverksamheten är ett bärande ben och evenemangen ett annat. På senare har onlinetjänster dykt upp som ett tredje.

Det innebär att en och samma händelse hanteras av tre parallella arbetsgrupper. Därför kan en planeringsredaktör arbeta med ett nyhetsinslag till kvällens sändning medan en annan gör ett fördjupande reportage i exempelvis ”Hockeykväll” samtidigt som någon sliter med att få ut material på webben.

Linn Hellstrand

Linn Hellstrand

– I den nya organisationen, som vi på allvar kommer att börja sjösätta i höst, ska det bara finnas två organisatoriska ben. Ett med ansvar för planering och ett för publicering, säger Linn Hellstrand, projektledare för sportens webb-och interaktiva material.

Alla plattformar lika viktiga

Tanken är att det ska ge en mer resurseffektiv organisation där alla plattformar är lika viktiga.

– Oavsett vad vi ska göra handlar det om att planera. Det är ingen principiell skillnad mellan att göra 500 timmar från fotbolls-VM eller skriva ett Facebook-inlägg. Först planera vad vi ska göra och sedan fundera på hur vi ska publicera. Om det blir i tv, på webb eller i sociala medier beror helt på nyhetens karaktär.

Förändringarna kommer inte omedelbart att märkas i rutan. Trots det hävdar både Åsa Edlund Jönsson och Linn Hellstrand, som är ansvariga för projektet som går under namnet ”Den nya kostymen”, att det är publiken som på sikt kommer att bli de verkliga vinnarna.

Chefstitlar försvinner

Internt på redaktionen innebär förändringen framförallt att ett antal chefstitlar försvinner.

– Allt som pekar på en speciell plattform ska bort. Det betyder att titlar som nyhetschef, evenemangschef och onlinechef har gjort sitt och ersätts istället av planerings- publicerings- och reporterchef, säger Åsa Edlund Jönsson.

Per Yng och Åsa Edlund Jönsson.

Per Yng och Åsa Edlund Jönsson. (foto: Per Westergård)

Förändringen innebär även att all personal har fått eller ska få ordentlig utbildning i digital hantering och digitalt tänkande.

Större organisatoriska förändringar medför ofta oro bland personalen men enligt Per Yng har det hittills varit ganska lugnt på redaktionen.

Nödvändig process

– Det finns en stor insikt om att det här är en nödvändig process, och inte minst för att vi i praktiken jobbar på det här sättet sedan länge. Vi har heller ingen press på oss att allt ska vara klart till ett visst datum.

Arbetsgruppen bakom den nya organisationen har tagit fram en material som tydligt beskriver SVT Sports historia, nuläge och önskat framtida läge. Det har även formulerat nio publika fördelar. (se nedan)

– Enda bekymret är SVT:s interna redovisning. Som det är nu får vi öronmärkta pengar för olika projekt, hur dessa nu ska redovisas är något oklart. Dessutom inser vi att allt inte kommer att fungera perfekt från första dagen, det här är en process som får ta den tid som krävs, säger Per Yng.


Nio fördelar för publiken med SVT Sports nya kostym:

  • Med en gemensam planering kan SVT Sport använda resurserna klokare. Det ska leda till mer och bättre innehåll för alla plattformar.

  • Med en daglig, gemensam publiceringsplan kommer SVT Sport att bli mer träffsäker i sina publiceringar. Rätt innehåll till rätt plattform vid rätt tidpunkt.

  • Genom att SVT Sport lägger större fokus på utveckling kommer publiken att överraskas oftare, få bättre program, nya programformat och mer innovativa produktionslösningar.

  • Genom att SVT Sport vidgar begreppet sportjournalistik, från att bara innefatta resultat och känslor, kommer redaktionen att kunna möta ny och befintlig publik med nytt innehåll och bli än mer relevant.

  • Genom att SVT Sport lägger fokus på att utveckla berättandet och den egna journalistiken digitalt kommer publiken att mötas av mer fängslande och engagerande journalistik.  

  • Genom införandet av sociala mediereportrar kommer SVT Sport att ha en bättre och närmre dialog med publiken.

  • Genom att jobba mer med spridning och delning av SVT Sports innehåll kommer vi att möta publiken där publiken finns och där dom vill konsumera vår journalistik.

  • Genom att jobba med ständig förbättring inom produktion kommer SVT Sport att fortsätta vara ledande inom sportproduktion och erbjuda en stor bredd från mästerskapssatsningar i världsklass till snabba nyhetslivesändningar och moderna programpaketeringar.

  • Genom att tydliggöra redaktionens målsättningar och jobba bättre och effektivare med mätningar och uppföljningar kommer SVT Sport att bli mer träffsäkra i publiceringarna vilket gagnar publiken.

Förändringens publika fördelar:

Målet med SVT Sports nya organisation är att skapa arbetsformer som är till glädje för publiken samtidigt som den är mer verklighetsanpassad för det redaktionella arbetet. Grundtanken är att publicera rätt innehåll på rätt plattform vid rätt tidpunkt.

Om ett år ska SVT Sport hantera digitala medier med lika stor självklarhet som man idag hanterar tv.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

20 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör