15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Debatt på Publicistklubben

Björn Häger, Cilla Benkö, Hanna Stjärne, Leif Pagrotsky och Mats Johansson debatterade på Publicistklubben på måndagkvällen. (foto: Per Westergård)

Publicerad 3 mars 2015 11:56 - Uppdaterad 5 mars 2015 07:40

PK-debatt om public service – vad får det kosta?

– Det är inte public service-företagens fel!

Åtminstone orsakar de inte tidningarnas akuta kris. Den är snarare Google och andra internationella aktörer som snor åt sig en allt större del av kakan.

Det var panelens gemensamma åsikt när frågan om vad public service får kosta diskuterades på Publicistklubben på måndagkvällen.

Tanken med klubbens debatt i Stockholm i början av mars var att försök att få svar på frågan om vad public service ska få kosta. Det blev dock aldrig någon hetta. Inga häftiga meningsutbyten och heller inga riktigt klargörande svar. Frågan är om någon ens försökte.

På förhand lät det lovande. I ena ringhörna Cilla Benkö och Hanna Stjärne, vd för varsitt public service-företag. I den andra de frispråkiga rävarna Leif Pagrotsky och Mats Johansson. Den ena tidigare socialdemokratisk kulturminister och den andra före detta  ledarskribent på Svenska Dagbladet och riksdagsledamot för Moderaterna.

Överraskande eniga

När det gällde konkreta frågor om public service framtid var alla överraskande eniga. Det är viktigt för landet, demokratin och allt det andra vackra som brukar komma upp.

De enda gångerna som herrarna i panelen råkade hamna något så när i luven på varandra var när de skulle komma fram till vem av dem som hade gjort fel någon gång förr i tiden. En intern debatt dem emellan som mer skymde än klargjorde kvällens ämne.

Karin Olssons krönika

Björn Häger, som även är Publicistklubbens ordförande, var kvällens moderator. Han inledde debatten med att referera till en krönika som Karin Olsson några dagar tidigare hade publicerat i Expressen.

Enligt den har public service-företagen helt släppt tanken på att ha ett innehåll som har både ”bredd och kredd”. Nu finns, framförallt hos SVT, bara det lättsamma och breda utbudet kvar. Värst av allt är SVT Flow, vars utbud ger henne en medial depression. Däremot finns det, enligt henne, inte längre några kreddiga program kvar hos SVT. Inget konstprogram, och ingen mediegranskning.

– Man kan inte bedöma SVT genom att göra en genomgång av SVT Flow. För att få en rättvis bild måste man titta på helheten. Gör man det är det tydligt att vi har en hel del av det som Karin Olsson efterfrågar, sa Hanna Stjärne.

Roligaste kommentaren

Sen dog den debatten. Roligast var helt klart Mats Johanssons kommentar.

– Första gången jag hörde den här diskussionen var 1957. Sanningen är att SVT både har sånt som jag, och andra, gillar och ogillar. Det är precis som det ska vara.

Hur den frågan hänger ihop med vad public service får kosta är mer oklart.

Mer intressant var diskussionen om det är public service som hotar tidningshusens ekonomi.

– Tidningskrisen är ett allvarligt problem för hela Sverige, och för vår demokrati men vilken roll public service har till att den nu är akut är mer osäker. Den är snarare en konsekvens av en allt tuffare internationell konkurrens, sa Cilla Benkö, vd på SR.

Hanna Stjärne hängde på. Och hon gjorde det utifrån sitt tidigare perspektiv som vd för UNT.

– Mitt stora huvudbry var inte SVT:s satsning på mer lokal journalistik i Uppland. Problemet är snarare att Google och Aftonbladet numera jagar annonsörer även på mindre orter som Tierp. Och att de är så framgångsrika.

Finansieringssystem

Inte heller det hade väl något med frågan om vad public service får kosta att göra. Slutsatsen blev snarare att ”vi” behöver stärka de kommersiella företagen.

Något närmare kvällens rubrik kom debatten om licensens vara eller inte vara.

– Det finns inget land i Europa som har ett säkrare och stabilare finansieringssystem för public service än Sverige. Och som medborgarna är så positivt inställd till, 83 procent av alla svenskar anser att de får valuta för pengarna, hävdade Cilla Benkö.

Enda bekymret menade hon är att den tvåprocentiga uppskrivningen av licensen i praktiken innebär att företagen i stort sett alltid tvingas göra besparingar. I praktiken har hela de senaste årens stora satsningar på nya publiceringsformer tagits från den budget som tidigare enbart användes för att göra traditionell radio. Dessutom hävdade hon att vi nu måste få till ett teknikneutralt licenssystem.

300 miljoner

Även Hanna Stjärne passade på att klaga. Enligt henne kommer politikernas beslut att sälja bandbredd som tidigare har använts av tv till mobilbranschen att kosta företaget drygt 300 miljoner. Pengar som, om företaget inte kompenseras, måste tas från programverksamheten.

Under den dryga timme som debatten pågick var det bara Leif Pagrotsky som i en bisats närmade sig frågan om kostnader och konsekvenser.

– Mer pengar till public service skulle ge oss en bättre kvalitet. Frågan är bara hur vi ska få det svenska folket att vilja betala mer. Det måste antingen ske genom att de övertygas om värdet av en höjd licens eller att fler börjar betala.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör