20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 27 februari 2015 11:59 - Uppdaterad 5 mars 2015 07:40

SVT:s public service-redovisning nu inlämnad

Redovisningen av hur SVT uppfyllt public service-uppdraget år 2014 är nu överlämnad till Kulturdepartementet och Myndigheten för radio och tv.

SVT:s uppdrag vilar på tre grundpelare: oberoende, värde och genomslag.

- SVT spelar en central roll i den svenska demokratin. Vårt valutbud 2014 hade högst trovärdighet och var den viktigaste informationskällan i de allmänna valen. Inom kulturområdet nådde Veckans föreställning tio gånger så många tittare som det samlade antalet besökare på Sveriges nationalinstitutioner, säger VD Hanna Stjärne. 

- SVT:s barnutbud utgår från barnens perspektiv. Under 2014 gjorde vi barnutbudet mer tillgängligt utifrån nya tittarvanor. Tittandet på SVT:s barnprogram via nätet nästan fyrdubblades. Det är exempel på värden vi bidrar med, både till samhället i stort och till många personligen.

Utbudet 2014

  • 275 timmar valprogram sändes och den genomsnittliga tittartiden på valutbudet var 335 minuter per person. Hashtaggen #dinröst användes som redskap för att lyfta fram svenska folkets viktigaste valfrågor.

  • Kulturutbudet i SVT1 vänder sig till en brett intresserad publik med program som Jills veranda, Sverige!, Dom kallar oss artister och Historieätarna. Kulturutbudet i SVT2 riktar sig till dem som är mer specialintresserade med program som Babel, Veckans föreställning och Kristina Lugns bokcirkel.

  • Under 2014 startades ett stort förändringsarbete inom nyhetsverksamheten. 37 nya journalisttjänster inom de regionala nyheterna skapades och bevakningen av Sverige utökas.

  • MVH och Portkod 1525 var två exempel på program som nådde stort engagemang bland de unga.

  • 89 procent i Sverige använde SVT en genomsnittlig vecka. 700 000 tog del av utbudet endast på nya plattformar. 

  • Aldrig tidigare har SVT:s utbud varit mer tillgängligt med en kraftig ökning av svensk textning, syn- och teckenspråkstolkning.

  • 74 procent av SVT:s utbud är på svenska, högst av alla tv-bolag i Sverige.

  • Vid årets slut fanns över 10 000 timmar program och klipp tillgängliga över internet.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Chef Internkommunikation/vik presschef

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör