13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 19 februari 2015 13:15 - Uppdaterad 24 februari 2015 17:33

Nordiska program i fokus på tv-mässa i Cannes

Idag tillkännagavs att årets tv-mässa i Cannes i mitten av april kommer att ha fokus på Norden.

Sverige, Norge, Finland och Danmark ansvarar tillsammans för en mängd aktiviteter för att rikta blickarna mot den nordiska tv-marknaden.

- Det är fantastiskt kul att Norden och SVT kommer ha en så framträdande plats på MIP i vår, säger programstrategen Markus Sterky, som är SVT:s koordinator för projektet.

Markus Sterky

Markus Sterky

- Mycket av det bästa som görs inom tv just nu kommer ju från de nordiska länderna så jag tycker den här satsningen ligger helt rätt i tiden, fortsätter han.

Varje vår och höst lockar de s k MIP-mässorna i Cannes ca 11 000 besökare från 100 länder, vilket gör dem till Europas största marknader för köp och sälj av tv-program. I vår kommer temat för MIP vara ”Focus on the Nordics”, med SVT som en av huvudintressenterna.

Evenemang och seminarier

Vårens upplaga av MIP består av tre delar, MIPTV (13-16/4), MIP Formats (11-12/4) samt MIPDOC (11-12/4). Samtliga kommer innehålla programpunkter på temat ”Focus on the Nordics”, med olika typer av evenemang och seminarier som fokuserar på den nordiska tv-marknaden.

MIP Formats kommer bland annat ha en paneldiskussion om vad som är unikt med det kreativa klimatet i Norden. MIPDOC kommer screena de bästa dokumentärerna från nordiska bolag och tisdag 14 april kommer den stora MIPTV-konferensen vikas helt för ”Focus on the Nordics”.

Bland annat kommer man då ha ett seminarium om nordiskt drama och så blir det en diskussion om hur det digitala skiftet påverkar barn-tv i Norden.

Nordisk salong

Dessutom kommer det finnas en speciell nordisk salong på MIP, alldeles intill Cannes huvudgata Boulevard de la Croisette, där flera evenemang och större möten kommer äga rum.

Initiativet till projektet kommer bland annat från SVT:s tidigare programdirektör Annie Wegelius. Det handlar om en gedigen satsning där SVT alltså är en av de stora intressenterna, tillsammans med de nordiska public service-grannarna DR, NRK och YLE.

I projektet ingår även ländernas respektive producentföreningar, kommersiella kanaler som TV4 och norska TV2, samt produktionsbolag som Nordisk Film & TV och Shine Endemol Nordics.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör