7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
120 personer samlades i fredags vid ett möte.

120 personer från ett tjugotal organisationer från hela landet träffades i fredags för att diskutera hur man kan öka mångfalden i public service. Karin Hübinette ledde dagen. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)

Publicerad 4 februari 2015 07:00 - Uppdaterad 6 februari 2015 14:51

Nationellt nätverk vill skapa större mångfald i SVT

Hur ska SVT nå alla?

Många i Sverige har inte någon som helst relation till public service.

I fredags samlades ett tjugotal organisationer för att prata om hur medierna genom att fokusera på mångfald faktiskt kan nå hela Sveriges befolkning.

Mario Achi från SVT i Umeå var med och berättar:

Mario Achi

Mario Achi

Hela Sveriges Television står inför stora utmaningar, det är ingen hemlighet. Hur ska vi som företag nå en så stor del av befolkningen som möjligt på ett relevant sätt?

Det finns människor som inte har någon relation till SVT och det finns grupper inom samhället som SVT har dålig koll på. Vad gillar de? Vad vill de se på TV och hur vill de se det: live på TV, på SVT Play eller på YouTube?

En annan relevant fråga är: Vilka är det som gör alla dessa program och hur rekryteras de?

120 personer

Vi var cirka 120 personer som i fredags träffades i Subtopias lokaler i Botkyrka för att prata om några av dessa frågeställningar.

Föreningen Fanzingo samordnade till träffen "Great Talk", och samlade representanter från SVT, SR och UR och många lokala föreningar från hela landet. Dessutom så fanns representanter från näringslivet, civila sektorn, politiker och forskare med.

Vad ska Public Service ha för roll i framtiden" undrade Karin Hübinette.

Vad ska Public Service ha för roll i framtiden" undrade Karin Hübinette från SVT, som var värd för mötet tillsammans med Aida Paridad från Fanzingo. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)

SVT:s utmaningar

Det var väldigt intressant att höra samtalen kring borden när deltagarna skulle försöka att beskriva SVT:s utmaningar de kommande åren.

Vissa tankar var väntade medan andra tog lite längre tid för att sjunka in och kommer att kräva lite mer bearbetning och analys. Ett exempel var hur public service-bolagen kan skapa en struktur, som möjliggör för medborgarnas egen medverkan som ett komplement till det övriga vi gör.

Gruppdiskussion

Gruppdiskussion: fr v: Roozbeh Behtaji från Göthenburgo i Göteborg, Mario Dri från Rädda Barnen i Malmö, Ulf Andersson Greek, Botkyrka Kommun och Sophia Josephson från KF-huset i Klöse i Nordmaling. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)

Mario Dri från Rädda Barnen i Malmö ställer en fråga. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)

Mario Dri från Rädda Barnen i Malmö ställer en fråga.

Lära känna varandra

En sak blev ganska tydlig under dagen: Det fanns en positiv vilja hos deltagarna att vara med och hjälpa till, men det innebär att vi måste vara beredda på att lära känna varandra och förstå hur vi tänker kring olika frågeställningar.

Det är en stor utmaning, men den kan ge en stor positiv effekt för både tittarna och SVT.

Foto: Fredrik Lindén, Greatness PR

Nationellt nätverk

Träffen den 30 januari var bara startskottet för ett fortsatt samarbete.

Målet är att starta upp ett nationellt nätverk, Me Public Service, med gräsrotsorganisationer som ska fungera som en partner till ps-bolagen för att bidra till programinnehåll och vara delaktiga i produktionsprocessen för att nå hela Sveriges befolkning genom att fokusera på mer mångfald av människor, berättelser och perspektiv.

– Vi på SVT har insett att de oberoende gräsrotsorganisationerna i civilsamhället är ovärdeliga partners för att finna nya talanger och programidéer samt identifiera angelägna frågor som säger något om hela vårt samhälle idag, säger Dag Strömqvist, projektledare för talang- och mångfaldsintegration på SVT.

Albert Svanberg, divisionschef ATV, SVT, talade.

Albert Svanberg, divisionschef ATV, pratar om utmaningar men också satsningar på mångfald. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)

19 konkreta projekt

Dagen utmynnade i 19 konkreta delprojekt, som nu kommer att ingå tillsammans med en slutrapport för förstudien till Vinnova för att få projektpengar till att utveckla och fördjupa samarbetet under de kommande tre åren.

Dag Strömqvist

– Vi på SVT har insett att de oberoende gräsrotsorganisationerna i civilsamhället är ovärdeliga partners för att finna nya talanger och programidéer, sa Dag Strömqvist från SVT. (foto: Fredrik Lindén, Greatness PR)


VINNOVA är en statlig myndighet under Näringsdepartementet som ska främja hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation. Varje år investerar man ca 2,7 miljarder kronor i olika insatser.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
SVT Umeå

14 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör