13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

SVT i topp. (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 29 januari 2015 10:00 - Uppdaterad 2 februari 2015 10:52

SVT i topp - bäst på medierelationer

SVT är bäst i Sverige på medierelationer. 

Det framgår av PR-Barometern 2014, där 241 journalister utvärderar 43 organisationer som de hade kontakt med i fjol.
- Det här visar att vårt arbete de senaste åren med att öka transparensen och tillgängligheten gett resultat, säger Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör på SVT.

I PR-Barometern intervjuar Aalund Nordic, ett av Nordens ledande företag inom marknadsundersökningar, varje år ett stort antal journalister om olika organisationers arbete gentemot media. 

I kommunikationsundersökningen ställs även frågor om organisationernas image och hur deras ledningar kommunicerar med media.

Sabina Rasiwala

Sabina Rasiwala

Bland de 43 organisationer som utvärderats finns Migrationsverket, Socialstyrelsen, Regeringskansliet, Arbetsförmedlingen, Röda korset och Skolverket. Förutom SVT sätter journalisterna även betyg på TV4, MTG TV, SBS Discovery TV och Sveriges Radio.

"Top of mind"

När samtliga 241 journalister får frågan vilken organisation i Sverige de anser är ”top of mind”, med andra ord bäst på medierelationer, kommer SVT på solklar första plats, före Skatteverket, Polisen, TV4, Trafikverket och Sveriges Radio. 

Bland de motiveringar som nämns i intervjuerna framgår att ”SVT är snabbt med att ge kommentarer” och att ”SVT har en mycket god tillgänglighet gentemot journalister”.

Mediernas arbetstider

I PR-Barometern bedömer journalisterna dessutom på en tiogradig skala bland annat organisationernas förståelse för mediernas arbetstider, deras talespersoners förmåga att uttrycka sig klart, kvaliteten på pressmeddelanden samt kommunikationsavdelningarnas reaktionstid och förmåga att skaffa tillgång till relevanta personer. 

Belåtenhet

Och på elva av de tolv punkter som bedöms när det gäller belåtenhet ligger SVT i topp, med betydligt bättre resultat än marknadsgenomsnittet för mediebolagen i undersökningen.

- Jag är väldigt glad över att journalisterna tycker att vi finns där och är tillgängliga, oavsett vilken tid på dygnet som de ringer, säger Sabina Rasiwala.

- Det är precis den service vi strävar efter att ge. SVT är ju självt ett medieföretag och det är extra roligt att journalister uppfattar oss som lyhörda för deras behov. 

SVT:s ledning i topp

I den del av PR-Barometern som handlar om organisationernas ledningar bedöms deras trovärdighet, förmåga och vilja att kommunicera med media, samt i vilken grad de bidrar positivt till profileringen av organisationen. 

På parametern trovärdighet är SVT i särklass bäst av samtliga 43 organisationer som utvärderas och även på parametern om profilering av organisationen ligger ledningen på SVT i topp, långt över marknadsgenomsnittet.

Topplista

Aalund Nordic presenterar även en särskild topplista över vilka organisationer som fått flest positiva utvärderingar när det gäller arbete gentemot media samt högst poäng på en skala från ett till tio angående organisationens image. 

Här kommer SVT på andra plats efter Cancerfonden (genomsnittsbetyg 7,42 respektive 7,67). På tredje plats: Hjärt- och lungfonden (genomsnitt 7,34).

- Jag vill tacka alla på SVT som har varit talespersoner under året som gått. Resultatet i den här kommunikationsundersökningen visar att ni prioriterat mediefrågor och ni har gjort ett fantastiskt fint jobb, säger Sabina Rasiwala.

Diagram över nöjdheten inom olika områden.

(Illustration: Lasse Widlund)

Fakta:

Journalister från bland annat följande medier utvärderade SVT i PR-Barometern 2014: 

Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Posten, TT Nyhetsbyrån, Lokaltidningen Mitti, Sveriges Radio, Filter, QX, Icon, TVdags, Året Runt, Sundsvalls Tidning, Vestmanlands Läns Tidning, Östersunds-Posten, Piteå-Tidningen och Bonnier Tidskrifter.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör