21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
VD Hanna Stjärne intervjuas av Kulturnyheterna.

VD Hanna Stjärne intervjuas i Kulturnyheterna.

Publicerad 21 januari 2015 14:36 - Uppdaterad 23 januari 2015 12:19

VD: Finansiering, mångfald och digitalisering - stora utmaningar för SVT

Första beslutet som VD Hanna Stjärne och företagsledningen fattade på sitt första möte på tisdagen var att mångfalden ska öka på SVT.

- SVT har länge arbetat med jämställdhetsfrågor med gott resultat. Nu vill vi förbättra mångfalden, säger Hanna Stjärne.

Under hösten lät SVT genomföra en mångfaldsmätning av hur många av de anställda på SVT som är födda i utlandet eller som har minst en förälder som är född utomlands.

Resultatet blev 20 procent – och ligger på ungefär samma nivå som på andra svenska företag som genomfört liknande undersökningar. Men betydligt lägre jämfört med mångfaldsbakgrunden i befolkningen i stort, som är 30 procent.

- Vi vill att andelen ska bli större, säger Hanna Stjärne. För oss, som ska berätta hur det ser ut i verkligheten är det extra viktigt att vi kan sätta fingret på de frågor som är viktiga för människor ute i landet, och för att göra det behöver vi personer med olika bakgrunder och erfarenheter.

Olika dimensioner

Några sätt att konkret öka mångfalden på SVT är att sätta fokus på mångfald i rekryteringen samt att titta på ett antal pilotprojekt menar hon, men tillägger:

- Frågan om mångfald har många olika dimensioner. Det handlar om vilka som syns i rutan och representerar oss, men också om vilka som jobbar med programmen och vilka typer av frågeställningar vi tar upp.

Stora utmaningar

Hanna Stjärne intervjuades på tisdagen av Kulturnyheterna och Journalisten. På Kulturnyheternas fråga om vilka stora utmaningar hon ser framöver för SVT, säger hon finansieringen och digitaliseringen.

- Vi har en rad olika utmaningar framför oss, men en fråga jag kommer titta särskilt på är finansieringen. För oss är det viktigt att finansieringen är fri från politisk påverkan, att den är långsiktig och att den följer medieutvecklingen.

Att vidga tv-avgiften så att den även omfattar surfplattor och mobiltelefoner skulle vara en enkel lösning på finansieringen av public service menar hon – precis som tidigare VD Eva Hamilton förordat.

Möta publiken där den finns

När det gäller digitaliseringen säger Hanna Stjärne att SVT måste hänga med i medieutvecklingen och möta publiken där den finns.

- Det ska vara lätt att ta del av SVT:s utbud. Det betyder att vi måste ha en bredd eftersom medievanorna är under snabb förändring, särskilt bland de yngre.

- Tittar man på medieutvecklingen framöver så funderar jag en hel del på hur vi ska gå vidare digitalt. SVT har ju varit väldigt framgångsrik kring SVT Play, och frågan är hur nya steg ser ut. Där har jag bett medarbetarna på SVT att maila mig förslag, tankar och idéer om vad som skulle kunna bli bättre – och jag läser med spänning de förslag som redan kommit in.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

14 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör