6 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Morrans och Tobias julhälning.

Morrans och Tobias julhälning har setts av fler än en halv miljon.

Publicerad 13 januari 2015 06:00 - Uppdaterad 14 januari 2015 08:24

SVT:s årskrönika i sociala medier

Malik Bendjelloul, mens, ungdomars arbetsvillkor och Anders Bagges barnlöshet. En summering av SVT-året i sociala medier.

Kolla här vilka SVT-postningar som fick bäst räckvidd under förra året.

Malik Bendjellouls tragiska dödsfall i maj och Klas Ingessons bortgång i oktober berörde många. Kobras postning om  hyllningsprogrammet till Malik fick stor spridning

Kobra skriver om minnesprogrammet om Malik Bendjelloul.

Kobra skriver om minnesprogrammet om Malik Bendjelloul.

Klas Ingesson var också en person som älskades av svenskarna. Sportens postning med Zlatans hyllning till Ingesson, Segerström och sin döde bror vid Fotbollsgalan nådde över en miljon personer.

Zlatan i känslosam hyllning.

Gör om mig i Go´kväll

Riktigt trevliga nyheter kan också få bra spridning, det bevisas av Go’kvälls Gör om mig-postningar. Förvandlingen av Susanna Jonsson den 6 mars gillades av speciellt många.

Go´kvälls Gör om mig-bilder gillas på Facebook.

Go´kvälls Gör om mig-bilder gillas på Facebook.

Att gulliga katter är som gjorda för sociala medier vet ju alla. Här är ett framgångsrikt exempel med Go’kväll-tittarnas katter och deras tricks.

Även apor är populära, erfar Mitt i naturen-redaktionen. I synnerhet apor som är kära i varandra.

Gokväll-tittarnas katter gjorde succé på Facebook.

Gokväll-tittarnas katter gjorde succé på Facebook...

Kära apor i Mitt i naturen.

...liksom Mitt i naturens kära apor.

Allvarliga ämnen

SVT:s konton är också forum för allvarligare ämnen, men även dessa engagerar. Korrespondenternas postningar inför sitt reportage om barnbrudar fick stort genomslag.

Korrespondenterna

Han är 55 år och hon 16 - och de har tre barn. Reportaget fick stor uppmärksamhet i sociala medier.

Även Plus-redaktionens matgranskningar har fått bra spridning. En intervju med en hjärnforskare som är kritisk mot vår sockerkonsumtion delades 21 000 gånger på Facebook.

Mitt i naturens reportage om plast och hur destruktiv den är i naturen engagerade också många.

Mitt i naturens reportage om plast

Mitt i naturens reportage om plast sågs av många i sociala medier.

#minavillkor

Uppdrag granskning lyfte frågan om ungdomars arbetsvillkor vilket gav stor räckvidd och engagemang, och ungdomar berättade själva under hashtaggen #minavillkor om sina erfarenheter.

Uppdrag granskning

Det var många som skrev kommentarer om jobb på hashtaggen #minavillkor.

SVT Debatts postningar om spice har också nått många.

Debatts postningar om drogen spice lästes av många.

Debatts postningar om drogen spice lästes av många.

Tobias och Morran

Tv-serier är också polulära att dela i sociala medier. SVT Play-kontot har haft störst framgång i postningar om nya säsonger av programserier, som Homeland och 30 grader i februari.

Tobias och Morran har uppenbara kvaliteter som färdas väl i sociala medier, som i en julpostning på SVT Flows konto:

Över en halv miljon har sett julhälsningen från Morran och Tobias.

Över en halv miljon har sett julhälsningen från Morran och Tobias.

En annan postning i kategorin nostalgi var en scen ur Sunes jul, som gick otroligt bra både på Öppet Arkivs, SVT Plays och SVT:s Facebook-konton. I enbart SVT-kontot fick den en räckvidd på 1,6 miljoner.

Sunes jul

Sunes jul var en mycket populär julkalender, både då och nu.

2,3 miljoner såg Anders Bagge

Anders Bagge som i Kändisbarnvakten berättar om sin barnlöshet, har engagerat fler än bara åttaåriga Olle. Klippet från Barnkanalen och Kändisbarnvakten fick en räckvidd på 2,3 miljoner.

Anders Bagge

2,3 miljoner har sett Anders och Olles samtal om barn.

Och slutligen kan vi konstatera att 2014 var året då det lite otippade ämnet menskonst tog plats i sociala medier. Kobras program i oktober blev mycket omtalat.

Menskonst

Menskonst

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Chef för sociala medier

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör