14 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hanna Persson är programledare för MVH Talkshow.

Hanna Persson är programledare för MVH Talkshow. Inbjuden gäst var artisten Ulrik Munther.

Publicerad 3 december 2014 06:00 - Uppdaterad 4 december 2014 15:54

- MVH TV har fått enormt genomslag

”Hur ska vi nå ungdomar i tonåren?”. Den frågan har mer än en tv-producent gått bet på genom åren, men nu har den unga redaktionen på MVH TV hittat svaret - med interaktiva livesändningar på webben.

Med bred kompetens, snabba beslut och angelägna ämnen har de fått upp ungdomarnas ögon för klassiska talkshows.

– Första sändningen av Deep Talk var en estetisk katastrof, med en fruktansvärt ful studio, men å andra sidan hade det gått mindre än en vecka från idé till sändning. Trots nästan obefintlig marknadsföring hade vi ändå galet många tittare och över hundra chatt-deltagare under programmets gång, säger MVH TV:s sändningsproducent Haida Jamshidi när hon minns tillbaka på programmet som gjordes för en knapp månad sedan.

MVH-redaktionen

Redaktionen: Övre raden: Hanna Persson (programledare och redaktör), Klara Svensson (projektledare), My Söderberg (projektkoordinator), Mathilde Albinsson (webbredaktör). Främre raden: Christofer Högberg (fotograf/redigerare) och Haida Jamshidi (bildproducent/sändningsproducent). Frånvarande: Evyn Redar (programledare och redaktör) och Joel Grönberg (producent, redaktör och youtube-ansvarig). (foto: Stina Stjernkvist)

Ätstörningar

Under den 45 minuter långa livesändningen diskuterade tre personer i expertpanelen ätstörningar med programledaren Evyn Redar och med alla tittare som ställde frågor via chatten under sändningens gång. En vecka senare följde man upp med ett nytt avsnitt av Deep Talk, den gången med temat sex och självförtroende.

– Under den veckan hade vi hunnit fixa både vinjett och snygga namnskyltar och framförallt en betydligt mysigare inredning av studion, säger Haida Jamshidi, som också är väldigt nöjd med expertpanelens sammansättning, som rymde alltifrån etablerade namn som sexrådgivaren Katerina Janouch till Paradise Hotel-profilen Aina Lesse.

Hämtat från Portkods handling

Ytterligare en vecka senare, ”som vanligt” en onsdag klockan 16.00, var temat droger och veckan efter avslutades den här omgången av Deep Talk med att diskutera skuldfällor.

– Alla ämnena är hämtade från handlingen i MVH TV:s flaggskepp, dramaserien Portkod 1525. Vi märkte att det efter varje avsnitt dök upp en massa frågor på seriens sajt och diskussioner i sociala medier om de här ämnena, och då tänkte vi att det måste vi ju fånga upp, helst i ett annat forum än våra två andra talkshows, som har mer lättsamma anslag. Och mindre än en vecka senare sände vi alltså första Deep Talk, säger en stolt Haida Jamshidi.

 Evyn Redar

Programledare Evyn Redar uppmanar tittarna att ställa frågor om pengar, som gästerna kan svara på direkt.

Magnus Hedberg och bloggaren Rosanna Charles.

MVH Deeptalk handlade om ekonomi den 26 november. Inbjudna gäster var Lyxfällans Magnus Hedberg och bloggaren Rosanna Charles.

Producerar många program

Samma drastiska flexibilitet är svår att tänka sig för program som sänds i broadcast, men det är den här andan som genomsyrar allt den fem tjänster starka redaktionen på MVH TV gör.

Förutom att vara en portal för ett tiotal webb-exklusiva serier som Portkod 1525, Modellpojkar och I am Icon, har redaktionen hittills producerat dussinet avsnitt vardera av MVH Talkshow och What’sup allihop.

Båda är varianter av klassiska ”sitta i soffan och prata”-program, i samma tradition som Sveriges magasin på 70-talet och Knesset på 90-talet.

Ambitionen är att snabbt fånga upp det som är aktuellt för dagen och omsätta det i tre live-webbsändningar á 45 minuter i veckan, med alltifrån lättsammaste underhållning till djupaste allvar.

Programledare för MVH Talkshow är Hanna Persson.

Programledare för MVH Talkshow är Hanna Persson.

"Obefintlig marknadsbudget"

– MVH TV har fått enormt genomslag, särskilt med tanke på vår snudd på obefintliga marknadsföringsbudget. Portkod 1525 är näst största webb-tv-programmet i landet, efter Paradise Hotel, och har 70 000 följare på Facebook, så det är i princip där och i andra sociala medier kommunikationen med vår målgrupp sker. Det är klart att man undrar vilket genomslag vi skulle kunna få om det fanns mer medel till marknadsföring även för MVH TV, för vi har inte ens hälften av vad Portkod fick sin första säsong bara till Facebook, säger projektledaren Klara Svensson.

Exakt hur stort genomslaget är just nu är svårt att säga. De tittarsiffror som syns i SVT:s mätningar motsvarar inte det betydligt högre antal personer som deltar i sajtens olika chattar, så någonstans fallerar uppenbarligen tekniken.

– Över huvud taget skulle vi gärna ha en helt annan plattform på webben, en som i första hand är anpassad för rörligt material och interaktivitet och inte för traditionella textartiklar, som den är idag. Nu får till exempel våra tittare kolla på sändningarna på ett ställe och chatta på ett annat, säger Klara Svensson.

Hanna Persson har kontakt med tittarna under direktsändningen.

Hanna Persson har kontakt med tittarna under direktsändningen.

Målgruppen är på webben

Att det är webben och inte traditionell tv som gäller för MVH TV står helt klart.

– Det finns ingen anledning att lägga oss i broadcast på primetime, för vår målgrupp är inte där, de är på webben. Med tanke på att målgruppen är 15- till 19-åringar, med en svans ner till 13-åringar och upp till 25-åringar, så är det många människor och en stor framtida publik vi riktar oss till, så det vore verkligen på tiden att höja statusen på det webbunika materialet. Vi kan inte tillåta oss att snåla och göra dåliga produktioner när alla andra aktörer toksatsar på det webbunika, men vi känner ibland att vi har svårt att bli tagna på allvar. Vi har råkat ut för teknikstrul som man mer eller mindre rycker på axlarna åt, men om det hänt i broadcast hade det tillsatts krisutredningar, säger Klara Svensson.

Huvudpersonerna i Portkod 1525

Huvudkaraktärerna i Portkod 1525 på galan på, fr v: Adam Pålsson, Fanny Klefelt, Happy Jankell, Hedda Stiernstedt, Valter Skarsgård och Markus Hasselborg. (foto: Stina Stjernkvist)

Arrangerade gala på Nalen

Hittills har redaktionen dock rett ut det mesta själv, mycket tack vare att de relativt unga medarbetarna, som är mellan 21 och 28 år gamla, är multikompetenta och kan gå in i flera olika roller i produktionen.

Stimulerade av framgången hittills bestämde man sig till och med för en ny utmaning: en egen gala, där Portkod 1525:s skådespelare och fans hyllades med glitter och glam på klassiska Nalen i Stockholm i samband med säsongens sista avsnitt. En fest som självklart sändes direkt på webben, liksom för- och eftersnack.

Idéerna flödar på redaktionen

Nu rullar experiment-projektet MVH TV vidare, via ett juluppehåll, fram till sommaren. Vad som händer därefter väntar redaktionen fortfarande på besked om, men idéerna flödar, så en av Klara Svenssons nästan viktigaste uppgifter är att hålla tillbaka sin stab för att de inte ska bränna ut sig på sikt. Framgångarna under MVH TV:s första halvår gör i alla fall att man hoppas på en fortsättning efter sommaren.

– Vi ser oss som en servicefunktion för vår målgrupp, en portal där de finner allt som de söker, och det känns verkligen som att vi är på rätt väg. Och det är viktigt ur ett långsiktigt, strategiskt perspektiv för SVT, eftersom den här målgruppen avgör vår framtid. En vacker dag, som inte är så långt borta, är de beslutsfattare och då är det högst väsentligt om de har en historia med oss, om de har erfarenhet av SVT som ett värdefullt alternativ. Därför kan det vara värt att satsa på dem redan nu, säger Klara Svensson.

Johanna Pettersson och Clara Henry på Nalen-galan.

Johanna Pettersson och Clara Henry på Nalen-galan. (foto: Stina Stjernkvist)

Daniel Paris, Aina Lesse och Rosanna Charles på Nalen-galan.

Daniel Paris, Aina Lesse och Rosanna Charles på Nalen-galan. (foto: Stina Stjernkvist)

Fakta:

MVH är en portal för ett tiotal webb-exklusiva serier, som till exempel Portkod 1525, Modellpojkar, I am Icon, MVH Talkshow och What’sup.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör