15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Olle Soprani, SVT Design, går igenom användningen av CasparCG på SVT:s valvakor

Olle Soprani, SVT Design, går igenom användningen av CasparCG på SVT:s valvakor. (Foto: Stian Schløsser Møller)

Publicerad 12 november 2014 07:00 - Uppdaterad 13 november 2014 18:19

Grafiker från olika public service-bolag hjälper varandra

Tv-grafiker från DR, NRK, YLE, SVT, RÚV och BBC samlades nyligen i Oslo till ett två dagar långt seminarium om informations- och nyhetsgrafik.

Ett syfte med den återkommande träffen är att inspireras av varandras lösningar, se hur andra jobbar – och kanske ”låna” lite idéer.

För tredje året anordnade designavdelningen på NRK nyligen Broadcast Information Graphics (BIG) i Oslo för grafiker från olika tv-bolag. Denna gång var temat sport- och valgrafik.

SVT Design bidrog med en presentation av grafiken till Hockeykväll, Fotbollskväll, Vinterstudion och SVT Sport.

- Vi visade även det egenutvecklade CasparCG där vi kan skapa realtidsgrafik, grafisk virtuell scenografi, augmented reality, hämta in olika källor eller data och mycket annat, berättar Mette Nordentoft, gruppchef på SVT Design.

Staffan Burhammar och Johan Halldorf, SVT Design, presenterar grafikpaketen.

Staffan Burhammar och Johan Halldorf, SVT Design, presenterar grafikpaketen till Hockeykväll, Fotbollskväll och Vinterstudion. (foto: Stian Schløsser Møller)

Grafikerna från SVT kunde också se hur de andra tv-bolagen löst grafiken kring Europaparlamentsval och omröstningen om ett självständigt Skottland.

Öppenhet mellan bolagen

Mette Nordentoft

Mette Nordentoft

- Det största utbytet på BIG för alla grafiker är att få möjlighet att se hur andra TV-grafiker på andra bolag jobbar. Vi inspireras av varandra och det är en öppenhet mellan bolagen som gör att vi alla glatt erkänner när vi har lånat idéer från varandras sändningar, säger Mette Nordentoft.

Hon menar att det är ingen slump att DR:s och SVT:s valgrafik har haft en del likheter de senaste åren eller att deltagarna från BBC tyckte sig känna igen delar av DR:s nyhetsvinjett.

- Vi tipsar varandra och jobbar fram nya häftiga förslag och vi försöker nu få till workshops över gränserna för att ytterligare lära av varandra. Vi får också en möjlighet att jämföra våra tekniska grafiklösningar med de andra bolagens och får bekräftat att vi gör helt rätt.

Sigrun Giil, NRK, presenterar arbetet med NRKs nya sportprofil.

Sigrun Giil, NRK, presenterar arbetet med NRKs nya sportprofil. (foto: Stian Schløsser Møller)

Visualisering

Bland föreläsarna fanns ett engelskt företag som jobbar med visualisering av data för att göra komplex information tillgänglig och interaktiv. De kombinerar journalistik med webbutveckling, dataanalys, matematik och grafisk design.

- SVT:s grafiker producerar redan idag den här typen av material i olika sammanhang men på SVT används det – än så länge  inte på samma sätt som t ex The Guardian använder avancerat grafik på webben.

Mette Nordentoft menar att visuella berättelser är något som SVT skulle kunna använda för att berätta långa förlopp eller mer komplexa berättelser än vad man brukar få plats med i t ex en nyhetssändning.

- Vi har redan kommit en bra bit på väg med våra långa grafiska berättelser i exempelvis vetenskapsprogrammen och Lilla Aktuellt, men vi skulle kunna använda det mycket mer medvetet och målinriktat.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör