14 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Från SVT:s EU-valvaka

SVT direktsände under EU-valvakan från flera europeiska länder där reportrarna rapporterade om vilka politiska frågor som var viktiga och vilka partier som gått starkt framåt.

Publicerad 13 oktober 2014 13:50 - Uppdaterad 15 oktober 2014 13:20

GRN friade SVT:s EU-valvaka

Granskningsnämnden friade idag SVT:s EU-valvaka som hade anmälts av 347 personer som ansåg att programmet var obalanserat till Sverigedemokraternas nackdel.

Granskningsnämnden friade programmet och skriver i sin bedömning att programmet inte stred mot kravet på opartiskhet och saklighet.

I SVT:s EU-valvaka den 25 maj diskuterade och analyserade olika experter och politiker Europaparlamentsvalet ur ett svenskt och europeiskt perspektiv. SVT sände också från de olika valvakorna och i väntan på att vallokalerna skulle stängas direktsände SVT från Warszawa, Paris, Bryssel, London och Berlin där SVT:s reportrar rapporterade om vilka politiska frågor som var viktiga och vilka partier som gått starkt framåt i de olika länderna.

I studion diskuterades bland annat det ökade stödet för högerextrema partier i EU.

"Otillräcklig bevakning"

Anmälarna mot SVT:s EU-valvaka kritiserade programmet bland annat att för att man tyckte att bevakningen av SD:s valvaka var otillräcklig, att den elektroniska skylten med valresultatet var utformat på ett sådant sätt att SD:s valresultat var svårt att läsa.

Vidare menade anmälarna att valet av medverkande och programledares förhållningssätt medförde att SD marginaliserades i sändningen trots partiets framgång i valet.

Inte fick bemöta påståendet

I valvakan blev SD, enligt anmälarna, felaktigt karakteriserat som rasistiskt utan att någon från partiet fick en möjlighet att bemöta påståendet, liksom att SVT:s beskrivning av EU-kritiska partier i andra länder som högerextrema och rasistiska, var felaktig.

I SVT:s yttrande anför man bland annat att eftersom valet gällde EU-parlamentet var det en naturlig utgångspunkt för SVT att omröstningen i Sverige måste ses och utformas i nära samspel med det som samtidigt skedde i Europa och i EU:s högkvarter.

Under valvakan rapporterades därför återkommande från bland annat EU-parlamentet i Bryssel för att ge reaktioner därifrån, från Storbritannien eftersom det EU-kritiska partiet UKIP var på frammarsch och från Frankrike där Nationella fronten tippades bli det största partiet.

SD:s valvaka

SVT skriver vidare att man under kvällen hade fem direktsändningsteam som fördelades mellan de olika valvakorna.

På SD:s valvaka fanns team för direktsändning under en längre period och i programmet visades direktsända bilder från SD-valvakan vid tolv olika tillfällen. Flera intervjuer gjordes också med SD-företrädare.

Jimmie Åkesson intervjuas.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson intervjuas av SVT:s reporter på SD:s valvaka.

På kritiken att SD felaktigt karakteriserats som rasistiskt utan att någon från partiet fick en möjlighet att bemöta påståendet, skriver SVT i sitt yttrande ”Det ligger i sakens natur att det i direktsända samtal och intervjuer med en rad inbjudna gäster kan göras uttalanden som är starkt personliga och kritiska till sitt innehåll mot icke närvarande personer och parter. Inte minst i samband med aktuella politiska frågor och ämnen. Det framgick tydligt att de inbjudna gästerna i SVT:s valvakestudio var tillfälliga medverkande som inte på något sätt företrädde programföretaget. Mot den bakgrunden ställs kravet på opartiskhet lägre än för SVT:s egna medarbetare och företrädare, helt i enlighet med granskningsnämndens praxis.”

SVT skriver vidare i yttrandet: ”Sverigedemokraterna har inte särbehandlats negativt i förhållande till övriga partier, varken i fråga om valvakebevakning, intervjuer eller löpande faktaredovisning av prognoser och slutresultat.”

Nyhetsmässig värdering

I Granskningsnämndens bedömning skriver man att när det gäller bevakning i samband med allmänna val har man tidigare uttalat att något krav på att alla politiska partier ska behandlas helt likformigt inte kan ställas, utan att denna bevakning till stor del måste kunna få göras utifrån nyhetsmässiga värderingar.

Nämnden anser mot den bakgrunden att vad anmälarna bland annat anfört om att bevakningen av SD inte stod i proportion till partiets valframgång inte strider mot kravet på opartiskhet.

Vidare skriver man att politiska partier får godta relativt långtgående kritik innan det kan krävas att partierna i fråga måste ges tillfälle att bemöta kritiken.

"Vidsträckt yttrandefrihet"

Nämnden konstaterar att uttalandena om SD som ett rasistiskt parti gjordes av tillfälligt medverkande och gav uttryck för deras personliga uppfattning. ”Med beaktande av att det ska råda en vidsträckt yttrandefrihet i televisionen kan nämnden inte finna att deras uttalanden innebär att programmet strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.”

Fakta:

"SVT ska utöva sändningsrätten opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda i televisionen" (13 § i sändningstillståndet).

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör