20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Illustration av valkompassen

SVT:s valkompass har sammanlagt gjorts 1,4 miljoner gånger, men siffran kan bli betydligt högre till på söndag. (Illustration: Lasse Widlund)

Publicerad 12 september 2014 07:00 - Uppdaterad 15 september 2014 12:48

1,4 miljoner har gjort Valkompassen

SVT:s valkompass har blivit en succé. Till dagens datum har kompassen gjorts 1,4 miljoner gånger.

- Trafiken på Valkompassen har redan med råge överträffat den vi hade inför EU-valet, säger Kristofer Sjöholm, projektledare på SVT Pejl och ansvarig för framtagandet av tjänsten.

- Idag har Valkompassen för riksdagsvalet gjorts mer än 1,4 miljoner gånger och med tanke på trycket vi har just nu så räknar vi att komma upp mot 2 miljoner innan valet är över på söndag.

- Det är fantastiskt kul att så många har sökt sig till Valkompassen, säger Eva Landahl, programchef för Val 2014. Vi har gjort den lättåtkomlig för att vi tror att Valkompassen är ett lekfullt sätt att skapa intresse för politik. Kompassen ger väljarna fakta och en möjlighet att söka mer kunskap för att kunna göra sina politiska val.

Viktig del av valutbudet

Åsa Edlund Jönsson som är projektledare för Val 2014, säger att Valkompassen varit - och är - en mycket viktig del av SVT:s valutbud.

Åsa Edlund Jönsson

- Ja, den ger besökaren en unik matchning mot parti och politiker och har förhoppningsvis väglett många när det gäller de tre olika valen, säger hon.

Och möjligheten att både matcha sig mot de olika partierna och över 2 000 riksdagskandidater har uppenbarligen varit uppskattad.

- En av de allra viktigaste funktionerna med Valkompassen har varit att nå de väljare som normalt sett inte tar del av SVT:s valutbud, säger Kristofer Sjöholm.

En annan effekt är att kompassen drivit stor trafik till svt.se och nyhetslöpet.

- Jag hoppas att många har upptäckt vilket fantastiskt övrigt utbud som SVT har online, säger Åsa Edlund Jönsson.

45 olika frågor

Valkompassen lanserades den 24 juni på svt.se och besökarna har kunnat jämföra sina politiska åsikter med partiernas i 45 olika frågor.

SVT gav drygt 5 000 riksdagskandidater från de åtta riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ och Piratpartiet möjlighet att svara på en enkät med frågor samt presentera sig själva.

Frågorna var framtagna av statsvetare Tommy Möller och författaren/journalisten Christer Isaksson i nära samarbete med SVT.

SVT Pejlredaktionen

Pejlredaktonen: fr v Linnea Heppling, Helena Bengtsson, Kristofer Sjöholm och Hedvig Eriksson. I stolen Robin Linderborg. (foto: Anders Strömqvist)

Olika valkompasser

Många mediesajter har sina egna valkompasser och att göra valkompasser har blivit något som tillhör valspurten för många väljare.

- Många gör dessutom flera olika, vilket vi bara tycker är bra eftersom de är konstruerade på lite olika sätt och därför kan ge lite olika resultat, säger Kristofer Sjöholm.

Sociala medier

En skillnad från förra valet är att sociala medier fått en mycket större betydelse.

- Ja, det märks att många är beredda att dela med sig av sina resultat i sociala medier på en helt ny nivå jämfört med valet 2010, säger Kristofer Sjöholm.

Och även skolan har dragit nytta av Valkompassen.

- Vi har fått exempel på skolklasser som gör SVT:s valkompass som en del i sin undervisning och på så sätt har lärt sig mer om aktuella frågor och skiljelinjer mellan partierna i valet.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör