15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Tittarservice består av Gittan Möller, Tommie Landström, Hasse Arnbom och Karin Forsell.

Tittarservice består av Gittan Möller, Tommie Landström, Hasse Arnbom och Karin Forsell. (foto: Johan Klefbom)

Publicerad 5 september 2014 11:50 - Uppdaterad 9 september 2014 22:41

Tittarservice utökar servicen till publiken

Tittarservice har från och med 1 september utökat servicen ytterligare till publiken. Bland annat genom hålla öppet till 22.00 på vardagarna, förstärkning kring on-demandfrågor, satsning på sociala medier och bättre återkoppling internt.

- Visionen är att SVT ska ha den bästa servicen mot publiken och vara det mest öppna av alla medieföretag, säger Karin Forsell, arbetsledare på Tittarserive.

De fyra viktigaste ingredienserna när Tittarservice den 1 september startade om med en ny organisation och nya öppettider är:

  • Öppet när publiken tittar
  • Snabbare svar
  • Bättre återkoppling internt
  • Starkare bevakning av på sociala media

Möter tittarna på kvällstid

Tittarservice är numera bemannat vardagar 8.00 – 22.00 samt helger 12.00 – 22.00.

-  Det är viktigt, och självklart, att vi möter tittarna även på kvällstid, när många tittar, säger Catarina Wilson, chef SVT Företagskommunikation.

Hasse Arnbom var först ut med att bemanna kvällstid.

- Perfekt att vara med i realtid när programmen sänds, att ha koll,  och kunna svara precis då saker händer, förklarar han.

On-demand-service

Nästan hälften av alla frågor som kommer till Tittarservice rör frågor om on-demand-utbudet och i den nya organisationen satsar Tittarservice därför på bättre support på tekniska frågor.

Tommie Landström anställdes på Tittarservice i våras och har som specialområde att svara framför allt på supportfrågor om SVT Play.

- Jag är en länk mellan tittarna och utvecklarna och kan både svara på supportfrågor och ta emot tips och önskemål om förbättringar av SVT Play, förklarar Tommie Landström.

Sociala medier

Utöver att svara på tittarfrågor via den egna sajten (www.svt.se/tittarservicelänk till annan webbplats) innefattar ansvaret även SVT:s konton på sociala medier som Facebook och Twitter, framför allt kvällar och helger.

Nytt är också att Tittarservice kommer att vara första instans för att ta hand om enklare pressfrågor kvällstid, och på så sätt avlasta Pressjouren.

Taggar i Kundo

Tittarservice kommer också att kunna ge en tydligare och mer regelbunden återkoppling internt om vad tittarna har tyckt och frågat.

- Vi förbättrar nu vårt system för att tagga tittarnas inlägg i verktyget Kundo. Därmed kan vi också ge säkrare svar på hur tittarna reagerat på enskilda program, berättar Karin Forsell.

Fyra personer

Tittarservice består numera av fyra personer. Hasse Arnbom och Gittan Möller som tidigare ”var” Tittarservice, Karin Forsell, som förutom att svara på tittarfrågor även är arbetsledare och Tommie Landström med specialkompetens för att svara framför allt på supportfrågor om SVT Play.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

11 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör