15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johanna Rudbeck och Karin Eder på #dinröst.

Redaktörerna Johanna Rudbeck och Karin Eder på #dinröst. (foto: Carl-Johan Söder)

Publicerad 4 augusti 2014 07:00 - Uppdaterad 3 september 2014 12:23

#dinröst skapar engagemang ­– och nyheter

En viktig del i SVT Nyheters valsatsning är #dinröst, ett projekt som utvecklar nyhetsdivisionens närvaro i sociala medier. Genom dialog med publiken fångas erfarenheter och åsikter upp socialt, för att sedan integreras i SVT Nyheters tv- och online-journalistik

– Man kan kalla det för social nyhetsjournalistik och med denna bryter vi ny mark för nyheternas räkning, säger Karin Ekman, redaktör för #dinröst.

#dinröst är en del i SVT:s valprojekt och syftar till att skapa nyheter i dialog med publiken.

– Vi vill bättre fånga upp de frågor som publiken tycker är viktiga och vi gör journalistik av publikens engagemang, säger Eva Landahl som i egenskap av ansvarig för valsatsningen i vilken  #dinröst alltså ingår.

Ingen separat sajt

Detta handlar alltså inte om någon separat sajt eller öronmärkt sida på Nyhetswebben utan om att inlägg i olika ämnen taggas med #dinröstoch uppstår i broadcast och online genom tex inslag i Rapport, Aktuellt, Gomorron Sverige och i artiklar på nyhetswebben.

– Under vintern och våren har SVT Nyheter granskat svenska folkets viktigaste valfrågor. Under dessa fokusområden har #dinröst jobbat aktivt med blacrowdsourcing, dvs genom att gå ut och ställa riktade frågor till våra användare socialt har vi kunnat fånga upp röster och erfarenheter som vi annars har svårt att nå, och sedan föra in dem i vår journalistik, säger Karin Ekman, redaktör för #dinröst.

Karin Ekman

#nyisverige

En av dessa större sociala insamlingar var till exempel #nyisverige. Här bad #dinröst användare med erfarenheter av att ha flytt till Sverige berätta om sitt första möte med det nya landet.

– Gensvaret blev fantastiskt och genererade t ex case till inslag i Rapport och Aktuellt, onlineartiklat samt underlag till utfrågningar av politiker, säger Karin Ekman.

Både SVT och andra medier har i många år jagat case, gjort enkäter och på andra sätt försökt låta den vanliga människan komma till tals i nyheternas dominans av politiker och andra makthavare. Så vad är det egentligen som är nytt?

– #dinrösts journalistik är en transparent process där fokus i första hand inte ligger på slutresultatet utan på vägen dit, förklarar Karin Ekman, redaktör för #dinröst och som i olika funktioner inom och utom SVT arbetat med det hon kallar social samhällsjournalistik sedan 2008.

Sabotera dialogen

Johanna Rudbäck

Johanna Rudbäck

Risken med publikdialog är förstås alltid att vissa i cyberrymden inte respekterar allas lika värde, inte kan hålla en saklig ton och att grupperingar som ogillar en blandning av åsikter försöker sabotera dialogen.

– Genom att från början ha haft tydliga kommentarsregler på t ex Facebook och en stark redaktionell närvaro i våra flöden har vi i hög grad kunnat underhålla en respektfull diskussionsmiljö, säger Karin Ekman.

Fortsätter efter valet?

#dinröst är alltså en del av Valprojektet men det finns förhoppningar om att denna form av publikdialog ska göras mer permanent.

– Vår ambition är att #dinröst ska fortsätta efter valet. Människor förväntar sig idag mer av transparens och dialog med media, säger Eva Landahl.

Fakta:

#dinröst verkar genom Facebook, Twitter, Instagram och Youtube och levererar journalistik in i Aktuellt, Rapport, Gomorron Sverige och nyhetswebben.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör