15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Kortfilm från Radiotjänst

En av kortfilmerna från Radiotjänst som visar public service bredd.

Publicerad 31 juli 2014 07:00 - Uppdaterad 11 augusti 2014 11:05

Kortfilmer vill visa bredden av public service

Radiotjänst har under våren och sommaren lanserat sex kortfilmer som fokuserar på värdet av public service och vad man får för sin tv-avgift. Inte minst viktigt i dessa tider efter Högsta förvaltningdomstolens beslut att datorer med internetuppkoppling inte är avgiftspliktiga.

- Vi vill visa vad public service är, säger Johan Gernandt, Radiotjänsts kommunikationschef.

- Och efter sommaren släpper vi flera filmer till.

Kortfilmerna, som är cirka 30 sekunder långa, har gått som trailers i SVT och kan även ses bland annat på Youtube.

- Vi har fått positiv respons och många tycker de är roliga och trevliga. Från branschhåll har man också gjort tummen upp och tyckt att det är ett bra sätt att prata om public service på utan att provocera, säger Johan Gernandt.

- Vi har också velat vara tydliga med att visa vikten av ett starkt public service som är oberoende av både politiska och kommersiella intressen. Och dessa grundläggande uttryck är mer giltiga nu än någonsin efter domen i Högsta förvaltningsdomstolen.

På spåret

Tre filmer släpptes i början av april och i början av sommaren tre till. De tre nya som ligger i pipelinen handlar om På spåret, Vetenskapens värld och Ekot.

- Tre filmer kan inte visa hela public service. Inte sex filmer heller, men när det börjar bli nio filmer, ja då börjar man se bredden. Vi hoppas att ha kunnat sända 15 filmer innan året är slut, säger Johan Gernandt.

Projektet, som sträcker sig över en längre tid, bygger på konceptet ”Därför har vi en radio- och tv-avgift”.

Tolkar fritt

Ett antal olika animeringsstudior fick i uppdrag att fritt tolka varsitt program, som Radiotjänst tillsammans med programbolagen hade tagit fram som exempel på goda uttryck för värdet i public service.

- Vi fick därmed en härlig spridning av animatörer – alltifrån unga, nya stjärnor till ikonen Per Åhlin som passerat 80 år – och uttrycken växlar mellan collage, stop motion, 3D, klassiskt, modernt, grafiskt, humor, värme, snyggt och smart. Man kan se det som en hyllning till det breda utbud som public service erbjuder, säger Johan Gernandt.

Fakturabilagor

Konceptet har sedan start rullats ut i ett antal taktiska aktiviteter. Förutom att sändas i SVT och på Youtube, så har det dykt upp i fakturabilagor, onlinekampanjer mot studenter och invandrargrupper, brevutskick med mera.

I augusti kommer Radiotjänst med hjälp av Sifo/TNS att börja mäta resultatet bland tittarna och se om budskapet nått fram och hur det tagits emot.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör