19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Gittan Möller

Gittan Möller är en av fyra medarbetare på Tittarservice, som svarar på tittarnas frågor. Gittan började för 36 år sedan, så hon har svarat på de flesta frågor om tv... (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 15 juli 2014 07:00 - Uppdaterad 11 augusti 2014 10:58

Tittarservice - i tittarnas tjänst ett halvt sekel

Upplysningscentralen, Programupplysningen, Tittarservice. Eller ”Klagomuren”.

Namnen har varit många under de dryga 50 år som public service har tillhandahållit denna service till tittarna.

Och målet är samma idag som vid starten: att hjälpa tittarna, lyssna på vad de tycker och framföra det till berörda redaktioner.

För att ge service till tittarna som hade många frågor om programmen startade Sveriges Radio 1963 Upplysningscentralen, eller ”Klagomuren” som den snabbt döptes om till i folkmun.

Från början hanterade man bara frågor om radio, men ganska snart övergick man till att besvara även frågor som hade med tv att göra – och även ta emot samtal från upprörda tittare som inte gillade vad som visades.

En milstolpe i tittarstormarnas historia är förstås Annandagen 1966 då Per Oscarsson klädde av sig i Hylands hörna inför en häpen och förfärad Hyland – och tv-publik.

Hylands hörna 1966

Ingen glömmer Annandagen 1966... (foto: SVT Bild)

Fick mer att göra

Från början bestod Upplysningscentralen av fem kvinnliga informatörer, men allt eftersom åren gick fick de allt mer att göra så fler anställdes.

1975 ändrades namnet till Programupplysningen och från 1978 höll man öppet från 8.00 – 23.00 varje dag och informatörerna arbetade i skift.

Gittan Möller började som vikarie på Programupplysningen 1978. Och då var det många gånger tuffa tag berättar hon i en intervju med Göteborgs-Posten 2001:

- Ja, på den tiden hade vi ett direktnummer. Vem som helst kunde bara slå numret och börja skälla. Nu når tittarna först ett talsvar och telefonkö innan de får tala med en levande klagomur. Det tar oftast några minuter och då hinner den värsta ilskan rinna av, berättar hon alltså för 13 år sedan.

Matador orsakade storm

I samma artikel berättar Gittan Möller att de hade förväntat sig att bli nedringda då Aktuellt och Rapport bytte kanal. Men tittarna hade uppenbarligen inte haft några problem med att trycka på fjärrkontrollen. Det blev inte fler samtal än vanligt.

Annat ljud i källan blev det däremot när ett avsnitt av den danska långköraren Matador utgick på grund av en direktsänd konsert. I stort alla samtal under flera dagar handlade bara om detta.

- Man behövde bara lyfta på luren och säga: ”Matador visas nästa måndag klockan 20.00” så var det samtalet avklarat, berättar hon.

Pärmar

Man letade info i pärmar.

Letade i pärmar

Fram till mitten av 90-talet svarade informatörerna på tittarfrågorna i telefon och letade efter informationen i en stor mängd pärmar som fanns på kontoret.

I en intervju med Vipåtv 1997 så berättade medarbetarna – som då bestod av tolv personer – att datoriseringen några år tidigare hade revolutionerat deras arbete.

- Om någon ringer nu och frågar om vi har sänt några program som handlar om ekobyar. Ja, då är det bara att skriva ”ekobyar” så kommer en lista fram med alla program, berättade den dåvarande chefen för Programupplysningen, Annelie Stiernborg.

150 000 frågor

De tolv medarbetarna på Programupplysningen svarade då på ungefär 150 000 frågor från tittarna och de jobbade för både Sveriges Television och Sveriges Radio.

Anna Nordenhök svarar på frågor 1997.

Anna Nordenhök svarar på frågor -97.

En typisk fråga då, på sommaren för sjutton år sedan, var när ett visst program skulle sändas så att man kunde programmera videon rätt.

Delade upp

1998 delades Programupplysningen upp mellan Sveriges Radio och Sveriges Television.

Informatörerna följde förstås med i tidens teknikutveckling och började svara tittarna även via mejl.

Och höll telefonväxeln öppen bara på förmiddagarna.

Tittarombudsman

Vid årsskiftet för tio år sedan införde SVT en tittarombudsman, Claes Elfsberg. Hans uppgift var att föra tittarnas talan och vara en länk mellan tittarna och SVT samt förmedla synpunkter till ansvariga på företaget.

Tre år senare försvann tittarombudsrollen och dagens Tittarservice började ta form.

Gittan Möller har ett fint minne från 1997. En nöjd tittare skickar ett fång med gula rosor!

De flesta som ringer är inte arga, utan vill ha svar på frågor. Gittan Möller har ett fint minne från 1997. En nöjd tittare skickade ett stort fång med gula rosor för fin service!

Fyra medarbetare

Idag består Tittarservice av fyra medarbetare: Gittan Möller och Hasse Arnbom som svarar på tittarnas frågor i forumet Kundo,  Tommie Landström, som började i mitten av juni med speciellt ansvar för SVT Playfrågor och arbetsledare Karin Forsell. Plus att växeln förstås tar emot många samtal.

Dygnet runt

Precis som för femtio år sedan svarar Tittarservice  på frågor om program och tar emot tittarnas åsikter. Skillnaden är att genom ny teknik och arbetsverktyg kan man nu ge en bättre service och arbeta effektivare.

Nu kan tittarna – via Tittarservice hemsida på svt.se – dygnet runt framföra sina åsikter, få information när program sänds i repris eller själv hitta svar på sin fråga.

Tittarservice på svt.se

Tittarservice på svt.se

Och de som inte får svar på hemsidan får svar av Gittan, Hasse, Tommie eller Karin.

- Vi hanterar cirka 150 frågor och synpunkter dagligen, berättar Gittan Möller.

Om allt från kanalbyten, sommaruppehåll, när matcherna i VM spelas, recept i Gomorron, var Mästarnas mästare spelas in, hur man söker äldre program, varför SVT sänder trailers, vad SVT Flow är, men även hur man går tillväga om man vill besöka SVT och gå en guidad tur.

Och hundratals andra frågor...

Fakta:

Tittarservice startade 1963 och har till uppgift att svara på tittarnas frågor och framföra deras åsikter till berörda redaktioner.

På Tittarservice sajt på svt.se finns svar på många frågor och upplysningar om program.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör