13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Erika Christensson och Siavoush Fallahi.

Erika Christensson och Siavoush Fallahi. (foto: Mats Carlsson Lénart)

Publicerad 12 juni 2014 07:00 - Uppdaterad 17 juni 2014 12:09

Storsatsning online på fotbolls-VM

Fotbolls-VM är en av SVT Sports största onlinesatsningar hittills på ett enskilt evenemang. Bland nyheterna finns bland annat VM-kompassen och två onlineprofiler.

Det faktum att en ökande del av TV-publiken inte nöjer som förr nöjer sig med att ”bara titta” utan även t ex vill uttrycka sig själv och diskutera med helt andra personer än i det egna fysiska rummet  försöker SVT möta på en rad olika sätt, och inte minst kommer det till uttryck nu under fotbolls-VM.

– Under VM satsar vi på fyra huvudarenor online, berättar Erika Christensson som är tf onlinechef på SVT Sport och projektledare för onlinesatsningen på VM. Det är sajten svt.se/vm, sociala medier, VM-appen och text-tv. Vi har bland annat förstärkt onlineredaktionen med över 10 extra personer.

Livechattar under matcherna

På sajten ligger fokus på nyheter, resultat, statistik, fakta och livesändningar. Under matcherna livechattar SVT Sports två VM-profiler online med publiken. Det är Anna Tascha Larsson och Siavoush Fallahi som båda är profilerade fotbollsskribenter.

(En vecka före VM lanserade också SVT Sport i samarbete med SVT Kommunikation ”VM-kompassen”, ett stort quiz på sajten och Facebook med ingången ”Hitta ett nytt land att heja på”.)

– Vi har handplockat dem för att de har genuin fotbollskunskap, är två spännande personligheter och redan är kända inom delar av fotbollsvärlden, inte minst i sociala medier,  säger Erika Christensson. Tack vare ett nytt verktyg är VM det första stora mästerskapet där vår publik kan följa både livesändningen från matchen och chatta med våra profiler på en och samma skärmyta.

Många utnyttjar onlineutbudet

En stor del av SVT:s publik utnyttjar i någon grad onlineutbudet, inte minst eftersom även traditionell text-tv räknas dit. På text-tv satsar SVT Sport under VM på främst resultat, fakta och statistik men även nyheter.

– Det är stor skillnad på vad olika människor söker och hur mycket de är online. Behovet varierar förstås också för samma personer vid olika tidpunkter och på olika plattformar, säger Erika Christensson.

Sociala medier

På sociala medier har SVT Sport valt fyra forum för sin VM-satsning, vart och ett med sina starka funktioner.

– På Facebook handlar det om att skapa diskussion. Twitter är perfekt för snabba nyheter. Instagram för bilder och korta videoklipp och Youtube för vårt eget rörliga material, förklarar Erika Christensson. Under VM har vi specifika redaktörer för sociala medier från morgon till sen natt som håller i detta men också bidrar med interaktiviteten i tv-sändningar.

Ökat markant

Sen VM i Sydafrika för fyra år sen har onlines betydelse i det samlade SVT-utbudet ökat markant.

– Vi försöker såklart ligga i framkant och i bakgrunden finns utmaningen att skapa ett stort intresse för ännu ett VM utan Sverige på planen, säger Erika Christensson

255.7e579538141efd9723d287d_6d6172696b612e697265626c6164407376742e7365

1 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör