21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 3 juni 2014 18:42 - Uppdaterad 4 juni 2014 13:49

Lågt tv-tittande i maj – men rekord på webben

TV-tittandet i maj gick ner 5 procent jämfört med samma period förra året, skriver SVT Publik och Utbud i sin rapport över maj månad. Det är den lägsta nivån sedan 2005.

Däremot slår SVT online tittarrekord för månaden maj. Aldrig tidigare har det uppmätts så höga trafiktal. Drygt fyra miljoner unika besökare.

Publik och Utbud skriver att tittandet i maj var 138 minuter per person och dag, vilket är en minskning med 8 minuter jämfört med maj 2013 , eller 5 %.

Veckoräckvidden minskade i maj med 4 % för TV totalt och 5 % för SVT jämfört motsvarande period 2013.

Störst var minskningen totalt bland 16-19 åringar (-12 %) och Unga vuxna (-8 %).

Ökade totala andelen tittande

SVT Totalt fick 32,6 % av tittartiden under maj, en ökning med 0,7 procentenheter. Maj blev därmed den första månaden hittills under 2014 då SVT ökade sin totala andel av tittandet jämfört 2013.

Största kanal i maj blev TV4 med 21,7%. SVT1 näst störst med 21,2% och SVT2 därefter med 6,9%.

Eurovision Song Contest

62 av månadens 100 största program sändes i SVT:s kanaler. Störst var finalen av Eurovision Song Contest, som sågs av knappt 3,4 miljoner tittare. ESC-finalen var i särklass störst i samtliga redovisade målgrupper. Därefter följer de två sista avsnitten av Mästarnas mästare med något över 2 miljoner tittare.

Mycket högt för säsongen

Aldrig tidigare har det uppmätts så höga trafiktal under maj månad som i år. I genomsnitt drygt 4 miljoner unika besökare på hela SVT online är mycket högt för säsongen.

SVT Flow hade 250 – 270 000 unika besökare per vecka och mest sedda program var På jakt med Lotta och Leif, Svett & Etikett, Full patte och Flator.

En miljon fler timmar

Både mars och april innebar något lägre nivåer av uppspelad tid jämfört med förra året. Men det gäller inte maj. Tvärtom är det en tillväxt på nästan 1 miljon uppspelade timmar jämfört med samma period förra året.

På MMS HotTop webb var det TV4:s Welcome to Sweden som tog första och andraplatsen vecka 20. Men SVT tar 17 av de 30 platserna på topplistan.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör