21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT Play

Publicerad 28 maj 2014 12:18 - Uppdaterad 2 juni 2014 10:05

Lena Glaser: Utmaning rekrytera ny publik till Play

Under årets första fyra månader har antalet startar på SVT Play minskat med 34 procent jämfört med förra året enligt mätföretaget MMS.

- Det är en minskning av starter, men inte på något vis frågan om ett tittarras eller att publiken sviker SVT Play, säger Lena Glaser, programdirektör för interaktivt utbud och plattformar.

​När det gäller antalet unika besökare är det oförändrat under perioden och det är första gången på många år som SVT Play inte ökar.

- Uppenbarligen är vi på en platå just nu och vår tolkning är att vi nu inte rekryterar ny publik till de digitala plattformarna. Men vi ser att våra besökare återkommer regelbundet, trots att det finns många nya erbjudanden hos andra, både etablerade och nya aktörer, säger Lena Glaser.

Lena Glaser (foto: Carl-Johan Söder)

Lena Glaser

107 miljoner

Under januari – april 2013 hade SVT Play 161 miljoner starter. Samma period i år hade antalet sjunkit till 107 miljoner – alltså en minskning med 55 miljoner starter.

Vad har hänt Lena Glaser?

- Vi var tidigt ute med SVT Play och det har varit en populär tjänst och mycket stor länge. Det vi ser nu en utplaning vad gäller unika besökare, efter flera år av kraftig ökning. Det har ju kommit många nya aktörer på marknaden, som till exempel den snabbt växande on demand-tjänsten Netflix, men även Youtube och nya alternativa aktörer som lockar främst en ung publik.

Hon är dock inte orolig för konkurrensen.

- Nej, det är bara bra för SVT Play med konkurrensen, det taggar oss att bli ännu bättre.

Vad gör ni nu för att vända trenden?

- Nu handlar det om att ta nya tag i vår digitala utveckling för att hitta ny publik. Det gör vi med hjälp av vårt utbud, både det befintliga och unika premiärer i både SVT Play och SVT Flow.

- Vi gör det också genom olika paketeringar, som till exempel SVT Nyheter, Barnkanalen, Barnplay, SVT Flow och Öppet Arkiv. Och inte minst genom att hela tiden fortsätta att utveckla enkelheten och tillgängligheten av våra tjänster.

Digitala plattformarna 

- Vi tror att avgörandet för den fortsatta utvecklingen av de digitala plattformarna - för att det ska bli mainstream - är enkelhet, tillgänglighet och även att det finns möjlighet att enkelt få utbudet till TV-skärmen. Allt detta arbetar vi med för fullt nu, säger Lena Glaser.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör