21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Den tittargrupp som sticker ut med ökat tittande på årets EU-valvaka är unga kvinnor 20-39 år utan högskoleutbildning. De fördubblade sitt tittande mot föregående EU-valvaka (2009).

Publicerad 27 maj 2014 12:59 - Uppdaterad 2 juni 2014 09:27

EU-valvakan engagerade yngre tittare

Valvakan som sändes i SVT under söndagen låg stabilt publikmässigt jämfört med valvakan för EU-valet 2009 -med den stora skillnaden att årets valvaka drog större publik i SVT:s viktiga målgrupper med fokus på yngre vuxna.

Det skriver SVT Publik och Utbud i en rapport om EU-valvakan i SVT.

EU-valvakan engagerade till stort tittande bland yngre.

Den procentuella förändringen för publiken i tittargruppen 20 - 44 år utan barn ökade med +39% (12,9% i målgruppen) jämfört mot valet 2009. Detta trots en längre sändning.

Fördubblade sitt tittande

Andra grupper som sticker ut med ökat tittande är unga kvinnor 20-39 år med och utan högskoleutbildning. Där de utan högre utbildning fördubblade sitt tittande mot föregående EU-valvaka (2009).

Det är en näst intill osannolik ökning, skriver SVT Publik och Utbud i en kommentar.

Även de högutbildade yngre männen ökade sitt tittande.

Backar gör endast de äldre 60+ vilket påverkar totalen.

"Jobbat oerhört medvetet"

- I hela vår bevakning av EU-valet har vi jobbat oerhört medvetet med att ständigt vara i dialog med vår publik. Vi har lyft de frågor som svenska folket tycker är viktigast, och projektet #dinröst har fungerat som en länk mellan tittare och politiker. Genom detta har vi lyckats engagera en publik som vi tidigare haft svårt att nå med vår valbevakning. Det är en osannolik ökning i dessa grupper vilket är helt fantastiskt, säger Eva Landahl, programchef på SVT med ansvar för valen.

1,2 miljoner

SVTs valvaka under söndagskvällen startade tidigare och pågick längre än EU-valvakorna 2009 och 2004. I jämförelse i stort med EU-valvakan 2009 ligger årets valvaka i nivå (10,0% mot 10,4% 2009).

SVT:s EU-valvaka samlade på söndagskvällen 913 000 tittare – och som mest drygt 1,2 miljoner mellan kl 21.30 och 21.45.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör