19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Mästarnas mästare

Av april månads 100 största program kom 61 stycken från SVT och Mästarnas Mästare står för månadens tre största sändningar med som mest 2,3 miljoner tittare. På bilden: Anna Laurell och Thomas Ravelli. (foto: Janne Danielsson)

Publicerad 2 maj 2014 10:14 - Uppdaterad 5 maj 2014 08:46

Tv-tittandet gick ned i april

Under april månad i år gick tv-tittandet ned med 20 minuter per dag och person jämfört med samma period förra året, skriver SVT Publik- och Utbudsanalys i sin månadsrapport.

Däremot har antalet unika besökare på SVT online ökat en aning från förra året.

I genomsnitt såg vi på tv 142 minuter per dag och person under april månad, vilket är 20 minuter mindre än motsvarande period föregående år. En anledning, menar SVT Publik- och utbudsanalys, är att påsken låg i mars förra året, vilket brukar minska tittandet generellt. Den övergripande trenden är dock att nivåerna är låga jämfört föregående år, både för SVT och för TV totalt sett.

Näst största kanal

SVT fick totalt 31,7% av tittartiden. SVT1 fick en tittartidsandel om 20,1 % (+0,3) och var därmed näst största kanal efter TV4 som låg oförändrad jämfört 2013 på 20,9 % av tittartiden.

SVT2 på 6,7 % (-0,7) minskade något och Barnkanalen backade till 3,0 % (-0,6). Små förändringar för Kunskapskanalen som minskade något till 0,9 % (-0,2) och SVT24 som ökade något till 0,9 % (+0,2).

TV3 fick 6,2 % (+0,3) och Kanal5 6,3 % (+0,4).

Av månadens 100 största program kom 61 stycken från SVT och Mästarnas Mästare står för månadens tre största sändningar med som mest 2,3 miljoner tittare.

3,4 miljoner på webben

Förra veckan var det 3,4 miljoner unika besökare på SVT online. Genomsnittet för vecka 1-17 visar på svag ökning med 2 procent jämfört med förra året, skriver SVT Publik- och Utbudsanalys i rapporten.

Första veckan av SVT Flow resulterade i 315 000 unika besökare på webb-tv-tjänsten och det mest sedda programmet på SVT Flow var På jakt med Lotta och Leif, med 100 000 starter på SVT Flow första veckan.

Fotnot:

SVT:s medarbetare kan nå publikrapporter på intranätet på: Företaget SVT – Divisionssidor – Ledningsenheterna – Kanal och tablå – Tittarsiffror/Publik och utbud – Rapporter och analyser.

På jakt med Lotta och Leif.

Mest sedda programmet på SVT Flow var På jakt med Lotta och Leif, som hade 100 000 starter första veckan. (foto: Magnus Liam Karlsson)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör