21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 10 april 2014 12:13 - Uppdaterad 15 april 2014 16:27

Radiotjänst satsar på animerade filmer

Efter flera framgångsrika år på temat ”Tack” har nu Radiotjänst bytt spår i kommunikationen. På konceptet ”Därför har vi en radio- och tv-avgift” har olika animeringsstudior fått i uppdrag att fritt tolka varsitt program från public service.

Johan Gernandt

Johan Gernandt

- Vi har därmed fått en härlig spridning av animatörer – alltifrån unga, nya stjärnor till ikonen Per Åhlin som passerat 80 år. Manéren växlar mellan collage, stop motion, 3D, klassiskt, modernt, grafiskt, humor, värme, snyggt, smart. Man kan se det som en hyllning till det breda utbud som public service erbjuder, säger Johan Gernandt, kommunikationschef på Radiotjänst.

– När vi pratar med människor tycker nästan alla att det är bra att vi har public service som erbjuder något för alla i Sverige. Men vi märker att många inte tänker på hur allt hänger ihop. Därför vill vi nu vara så konkreta och direkta som möjligt och peka på vad man faktiskt får, säger Fredrik Claesson, kreatör på Ruth.

Specifika program lyfts fram

I filmerna lyfts specifika program fram. Varje program har tolkats av någon av Sveriges främsta animatörer. Under året kommer successivt filmer för fler program släppas. Först ut är Radiosporten, Uppdrag Granskning och Livet i bokstavslandet från UR.

Konceptet har redan rullats ut i ett antal taktiska aktiviteter – fakturabilagor, onlinekampanjer mot studenter och invandrargrupper, brevutskick m m. Och igår kväll började de för första gången sändas i SVTs kanaler.

- Vi ser kommunikationen som ett varaktigt projekt snarare än en kampanj och planerar för så mycket som 15-20 filmer under året, säger Johan Gernandt.

Tagit fram en lista

Radiotjänst har tillsammans med programbolagen tagit fram en lista på program som är goda uttryck för värdet i public service. I första omgången nu under våren är det sammanlagt åtta filmer som produceras och först ut är Livet i bokstavslandet (UR), Uppdrag granskning (SVT), Radiosporten (Sveriges Radio).

Senare i vår kommer även Ekot och Morgonpasset (Sveriges Radio), På spåret och Vetenskapens värld (SVT) och Idrottens himmel och helvete (UR)

De tre första filmerna kommer att sändas i en månad innan vi nästa tre startar.


Fakta:

Syftet med Radiotjänst filmer är att informera och påminna om den lagstadgade radio- och tv-avgiften. Filmerna är en del i ett nytt kommunikationskoncept som tar sin utgångspunkt i värdet av ett fritt och oberoende public service och publiknyttan i utbudet från Sveriges Radio, SVT och UR.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör