9 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Debatt på MEG

Filip Struwe leder en debatt mellan SVT:s vd Eva Hamilton och Tidningsutgivarnas vd Per Hultengård om huruvida de licensfinansierade public service-bolagen ska ägna sig åt saker som konkurrerar med medier som finansieras på den fria marknaden. (foto: Anders Egle)

Publicerad 13 mars 2014 11:24 - Uppdaterad 25 mars 2014 10:46

Mediedagarna - en framgång för SVT

Det var tredje gången gillt för Mediedagarna i Göteborg, som långsamt börjar bli den stora mötesplatsen i branschen. Mycket tack vare SVT, som i år dominerade både i seminarierna och på mässgolvet.

– Det här var kul! säger projektledaren Anneli Mencin när hon sätter sig och pustar ut i en av fåtöljerna i SVT:s kombinerade monter och studio på mässgolvet i Göteborg.

Här har bland andra Filip Struwe, Katarina Andersson och Aina Bergvall i dagarna två och i parti och minut intervjuat gäster från mediebranschens alla hörn, inklusive flera av SVT:s egna medarbetare, som Janne Josefsson, Ingrid Thörnqvist, Eva Hamilton, Olov Carlsson, Sabina Rasiwala och Robert Olsson. Allt har direktsänts eller spelats in, för sändning i alltifrån Gomorron Sverige till SVT Forum.

Erika Bjerström

SVT:s utrikesreporter Erika Bjerström deltog i debatten Svarta hål i en global nyhetsrapportering. (foto: Anders Egle)

Viktig del av mässan

När Mediedagarna nu är över för den här gången är känslan, i väntan på den riktiga utvärderingen, att SVT:s insatser på Meg14 inte kunde ha gått bättre.

– Vi har varit en viktig del av mässan på så många olika sätt: vi har haft en stor monter med många aktiviteter och vi har haft en massa medarbetare som ingått i andra arrangörers seminarier i princip hela tiden. Vi har verkligen gjort våra röster hörda och deltagit i debatterna, säger Anneli, som snarare är orolig att SVT:s insats kan ha uppfattats som alltför dominant.

Cocktail

– Det är absolut inte vår ambition! Även om vi är en så kallad huvudpartner bland arrangörerna av Mediedagarna så är tanken att vi ska ingå som en jämbördig ingrediens i mässans cocktail, inte ta över och dominera, säger Anneli Mencin.

Och hon får medhåll av Jocke Norberg på SVT Strategi, som dock är lite kritisk till övriga mediekollegors uppslutning på mässan.

– Vi valde ju för tre år sedan att satsa på Meg istället för våra egna Public service-dagar, just för att vi ville bredda samtalet till att omfatta fler aspekter av mediebranschen än ”bara” public service. Och det tycker jag att den här mässan lyckas med, men tyvärr saknas till exempel alla de andra tv-bolagen och andra stora medieaktörer. Enskilda företrädare för dem kan dyka upp och ingå i någon panel, men de har tyvärr inga egna arrangemang som bidrar till debatten, säger Jocke Norberg.

SVT:s monter var välbesökt.

SVT:s monter var välbesökt. (foto: Anders Egle)

Trots det tycker han att SVT för sin del fått ut det man på förhand önskade av mässan, som lockade 4 100 besökare och 150 föreläsare till ett 80-tal programpunkter.

– Framförallt är det ju de formella och inte minst informella mötena med branschkollegor och politiker som är väldigt värdefulla på ett sådant här ställe. Det är visserligen bara att lyfta luren och ringa vilken dag som helst annars om man vill prata med dem om något, men här blir samtalen på något sätt mycket mer intensiva och givande, säger Jocke Norberg.

Anneli Mencin

Projektledaren Anneli Mencin, i bakgrunden Ingrid Thörnqvist och Filip Struwe. (foto: Anders Egle)

Nu ska det utvärderas

Nu återstår alltså den ”riktiga” utvärderingen, som ska ligga till grund för ledningens beslut om hur SVT:s engagemang i Meg15 nästa år ska se ut. Att Jocke Norberg på det hela taget är positiv råder det emellertid ingen tvekan om.

– Det fungerade ju så himla bra i år, mycket tack vare SVT Göteborgs insats med tekniken på plats, till exempel när vi spelade in Debatt under pågående mässa. Sedan var det också väldigt intressanta seminarier, inte minst det vi själva arrangerade, under Filip Struwes ledning och med Maud Nycander, Karin Ekberg och Mikael Österby som medverkande, om dokumentärfilmens uppsving. Eller Publicistklubbens debatt, med bland andra Ulf Johansson och Mette Friberg i panelen, om hur medierna bevakar Sverigedemokraterna. Ja, det fanns mycket intressant.

Repetition inför Debatt. (foto: Anders Egle)

Projektledare Anneli Mencin och Företagskommunikations chef Catarina Wilson ser på sändningen till SVT Forum med Aina Berwall. (foto: Anders Egle)

Fakta:

Mediedagarna i Göteborg (Meg) anordnades den 6 -7 mars och är en mässa som vänder sig till medie-branschen, organisationer, företag, högskolor och universitet, men även till den medieintresserade allmänheten.

Mässan hade 4 100 besökare och 150 föreläsare till ett 80-tal programpunkter.

Nästa års Meg anordnas 5-6 mars 2015.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör