15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 10 mars 2014 11:59 - Uppdaterad 25 mars 2014 12:02

Stort genomslag för nya Vipåtv - läses i 31 länder

Efter en månad som webbtidning kan vi konstatera att starten för nya Vipåtv gått mycket bra.

Vipåtv har nått nya läsare, artiklar har delats i sociala medier, tidningen har citerats i olika medier och den har även nått ut brett geografiskt.

Vipåtv lanserades den 7 februari som webbtidning - och kan sedan dess nås både genom SVT:s intranät (för medarbetarna) och externt via svt.se. Eftersom SVT eftersträvar transparens och tydlighet valde vi att göra sajten tillgänglig för vår publik.

Vipåtv-sajten är byggd i responsive design och kan läsas både i mobil och på läsplatta.

Mest läst

Av alla artiklar och avdelningar i Vipåtv så har dessa lästs allra mest under premiärmånaden:

  • 1) Nytt om namn
  • 2) ”Opartiskhet inget hinder” (krönika)
  • 3) ”Ny organisation för SVT:s regionala verksamhet” (nyhetsartikel)
  • 4) ”7 saker som talar emot att bygga ett nytt tv-hus” (debatt)
  • 5) ”Ny utbildning i tv-serie-produktion” (nyhetsartikel)
  • 6) SVT startar TV-leaks” (nyhetsartikel)

Delats mest i sociala medier

Vilka artiklar har då delats mest i sociala medier? Så här ser de tio mest delade artiklarna/krönikorna ut just nu:

  • 1) ”Opartiskhet inget hinder” (Jan Axelssons krönika)
  • 2) ”SVT startar TV-leaks” (Peter Andersson)
  • 3) ”Ny utbildning i tv-serieproduktion” (Per Westergård)
  • 4) ”Vad gör Hanif Hosseini på jobbet?” (videoporträtt)
  • 5) ”Stora händelser ska kunna nå alla” (Eva Hamiltons krönika)
  • 6) ”Hur definierar vi framgång?” (Robert Olssons krönika)
  • 7) ”SVT – årets karriärföretag” (nyhetsnotis)
  • 8) ”Veckans Affärer lyfter fram SVT som gott exempel” (nyhetsartikel)
  • 9) ”Strategichefens mål till 2020” (Jimmy Ahlstrands krönika)
  • 10) ”Ny organisation för SVT:s regionala nyheter” (nyhetsartikel)

Mest har man delat via Facebook och därefter via Twitter.

Över hela världen

Efter första månaden kan vi se att Vipåtv har lästs i 31 olika länder. På 10-i-topplistan hittar vi förutom Sverige; Finland, USA, Spanien, Storbritannien, Norge Thailand, Österrike, Danmark och Frankrike.

Förutom länder i Europa har vi också läsare i bland annat Ryssland, Brasilien, Bolivia, Bahamas, Israel, Japan, Argentina, Malaysia, Mozambique, Costa Rica och Mexiko.

Mest läst utomlands?

Vilken artikel har blivit mest läst utomlands?

Jo, utan konkurrens Jan Axelssons krönika ”Opartiskhet inget hinder” som toppar i nästan alla länder. Men över helgen har Eva Hamiltons krönika från i fredags ”Stora händelser ska kunna nå alla” spritts över världen. Den toppar just nu i Tyskland och Bolivia. Samma sak i Ryssland, men där delar den första plats med Peter Anderssons nyhetsartikel ”SVT startar TV-leaks”.

I USA har också ”SVT startar TV-leaks” lästs mest och på andra plats Jan Axelssons krönika ”Opartiskhet inget hinder”.

”Ny utbildning i tv-serieproduktion” är mest populär i några andra länder.

 

Vipåtv finns på Twitter på adress: @svt_vipatv. Vipåtv finns externt på adressen: vipatv.svt.se

Fakta:

Vipåtv - SVT:s interntidning - nås både via intranätet för SVT:s medarbetare - och externt på adress: vipatv.svt.se

Vipåtv finns på twitter: @svt_vipatv

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Redaktör Vipåtv

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör