13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
TV-puls

Vem får sända i framtiden? Fr v: Erik Haag, debattledare, Magnus Rosenberg, Teracom, David Österdahl, TV4, Jimmy Ahlstrand, SVT och Fredrik von Bothmer, SBS Discovery TV. ( Foto: Lotta Darlin/Teracom)

Publicerad 17 februari 2014 12:30 - Uppdaterad 24 februari 2014 10:31

Oro för marknätets framtid

Den allt starkare pressen på att EU-länderna ska upplåta frekvensutrymme, som idag används av TV till mobiloperatörer, var ett tema på seminariet TV-Puls, som nyligen anordnades av Teracom.

Att allt fler tittare även ser på en annan skärm när de ser på TV var också ett återkommande ämne.

SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand deltog i en paneldebatt på TV-Puls tillsammans med David Österdahl, TV4, Magnus Rosenberg, Teracom och Fredrik von Bothmer,  SBS Discovery TV. Debattledare var Erik Haag.

Förutom Ultra-HD, Oled-skärmar och 4k så var det två ämnen som återkom under debatten: Framtiden för marksänd TV (DTT) i Europa och Second screen.

Osäkert läge

SVT har i och med det nya sändningstillståndet sitt på det torra fram till 2019/2020. Men de kommersiella kanalerna väntar fortfarande på besked om deras framtid i marknätet, medan  Myndigheten för Radio och TV, MRT, granskar ansökningar från gamla och nya aktörer i sammanhanget – bland andra al-Jazeera och Aftonbladet. Bakgrunden är att regeringen dröjer med beslutet om 700 Mhz-bandet.

- Även för SVT är denna ovisshet om bandet kommer att delas ut eller inte ett problem, sa Jimmy Ahlstrand, strategichef.

- Det är jätteviktigt för alla att vi får ha kvar bra innehåll i marknätet annars kommer tittarna att flytta, påpekade TV4:s distributionschef David Österlund.

2014 kritiskt år

Och generellt finns en oro inför framtiden bland Europas marknätsbolag och TV-kanaler. Inom EU-kommissionen vill starka krafter drastiskt minska möjligheterna att sända marksänd TV, till förmån för främst mobiloperatörer som behöver mer frekvensutrymme för en beräknad ökning av t ex TV-tittande i mobiler.

- 2014 är ett kritiskt år för marksänd digital-TV:s framtid i Europa, konstaterade Lars Backlund från Teracom som numera arbetar som lobbyist i Bryssel för 16 marknätsbolag i olika EU-länder.

Dragkamp om frekvensbanden

Backlund syftade på att dragkampen om frekvensbanden nu intensifieras inför framtiden, bl a eftersom det är val till Europaparlamentet i juni.

- EU-kommissionen vill ha mer makt över etern i respektive medlemsland. Vi måste göra allt för att övertyga makthavarna om att digital marksänd TV (DTT) är en oerhört pålitlig och kostnadseffektiv distributionsform av TV-program. Det är mycket dyrare att titta på TV som inte distribueras via marknätet, menade Lars Backlund.

Helt klart är att den stora huggsexan om det begränsade sammanlagda sändningsutrymmet är i gång, där en lång rad mäktiga intressenter ligger på att för att mark-TV:s del av kakan ska minska.

Hur hantera andraskärmen?

Second screen är nyckelbegreppet bland kommersiella kanaler sen något år eller två. I Sverige experimenterar t ex TV4 med olika försök att få inkomster på att allt fler TV-tittare även använder surfplatta, mobil eller bärbar dator när de ser på vanlig TV.

- Vi kommer att börja tjäna pengar på detta i år, lovade David Österlund på TV4.

Antikrundans app

SVT lovordades bl a för Antikrundans app där tittarna själva kan värdera föremålen som visas i programmet. Strategichef Jimmy Ahlstrand poängterade att SVT noga väljer var satsningar på second screen placeras.

- Vi prioriterar de program där vi tror att vi kan erbjuda ett bra mervärde. Trots allt är det fortfarande väldigt få av SVT:s tittare som nyttjar de här tjänsterna, även om det kommer mer och mer i de yngre publikgrupperna.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör