15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Melodifestivalen

Jonas Göransson och The Refreshments under fredagens repetitioner i Melodifestivalens deltävling två i Cloetta Arena. (Foto: Fredrik Persson /TT)

Publicerad 6 februari 2014 19:06 - Uppdaterad 11 februari 2014 10:20

Melodifestivalen styrs med autopilot

Den som fått en känsla av att Melodifestivalen börjat gå på autopilot har faktiskt helt rätt. Åtminstone vad gäller bildklippen i sändningarna, som numera styrs av det danska datasystemet Autopilot. Ett system som underlättar bildproducentens och scriptans jobb och frigör kreativiteten.

Skärmdump på Autopilot

Så ser programmet ut i Autopiloten.

– Det är ett fantastiskt verktyg som underlättar mitt jobb betydligt! säger Christina Klevegård-Johnsson smått lyriskt, ett par dagar efter årets första Melodifestival-sändning från Malmö.

Christina är en av SVT:s mest rutinerade scriptor och har, bland mycket annat, hållit koll på tiden mellan kamerabytena i Melodifestivalen sedan tidigt 90-tal, och dessutom under två Eurovision-finaler, i Globen år 2000 och Malmö 2013. Rutin och yrkesskicklighet så att det förslår, således, ändå välkomnar hon Autopilots finesser med öppen famn.

– En rocklåt på tre minuter kan rymma 80, 90 klipp och tidigare har vi scriptor utifrån texten och musiken skrivit exakta manus åt fotograferna manuellt, och sedan klockat varje klipp inför direktsändningen. Nu lägger man in låten i dataprogrammet, markerar var man vill klippa, ändrar lätt om man vill, trycker på en knapp och ut kommer hela körschemat och numrerade kamerakort åt fotograferna. Sedan sköter programmet klippen på egen hand när det väl är sändning, utan att bildproducenten behöver ropa ”Nu!” eller knäppa med fingrarna, säger Christina Klevegård-Johnsson.

Finns utrymme för känslan 

Christina Klevegård-Johnsson

Christina Klevegård-Johnsson

Bildproducenterna, som under Melodifestivalens första deltävling i Malmö var Daniel Jelinek och Robin Hofwander, kände sig också befriade i sina yrkesroller under lördagens premiärtur med Autopilot.

– Det finns alltid en risk att jobbet blir mer maskinellt ju mer man lämnar över till datorerna, men här känns det ändå som att det fortfarande finns utrymme för känslan. Vi är såklart fortfarande i en inlärningsperiod och det finns många arbetsmetoder i programmet som vi inte har lärt oss riktigt än, men det var ändå tydligt hur den förenklade planeringen av sändningen gav utrymme för extra kreativitet och underlättade för oss att gå mer åt musikvideohållet, säger Daniel Jelinek.

Autopilot träder bara in i handlingen precis när låtarna spelas, inte under de mer oförutsägbara mellanakterna där publikens applåder och en massa andra faktorer kan påverka hur lång tid det ska vara mellan kamerabytena.

Exakt repeterade inslag

– Programmet fungerar egentligen bara på exakt repeterade inslag, som Melodifestivalens förinspelade låtar. Det kanske kan funka i program som Alla tiders hits eller olika galor också, men inte i Allsång på Skansen där artisternas och publikens spontana infall är en viktig del av showen, säger Daniel Jelinek. 

Daniel Jelinek

Daniel Jelinek (foto Olle Kirchmeier )

En fördel med Autopilot är i och för sig att det är väldigt lätt att bryta in och ta kommandot manuellt vid behov, vilket krävdes vid ett par tillfällen under premiären i lördags då en kamera plötsligt började krångla. För scriptan Christina Klevegård-Johnsson innebar den incidenten ingen fara på taket.

– Jag hetsar inte upp mig i första taget och startade ändå mitt gamla stoppur vid varje låt, för säkerhets skull. Om man har fallenhet för stress ska man inte vara scripta i Melodifestivalens direktsändning, oavsett om klippen styrs av en dator eller av en människa. Fokus måste fortfarande vara 110 procent, det går inte att sitta i sändningsbussen och titta på TV! 

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör