10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 21 januari 2014 15:08 - Uppdaterad 30 januari 2014 10:14

Minskad broadcast och kraftig ökning online

SVT Publik- och utbudsanalys har nu sammanställt publikutvecklingen 2013. Den visar på minskad tittartid och daglig räckvidd för broadcast-TV med 3 procent jämfört 2012. SVT har fortsatt kraftig tillväxt för online.

Ökningen för SVT online var sammantaget 27 procent.

Minskningarna på broadcast jämfört 2012 kan delvis bero på att avsaknaden av stora sportevemang 2013, men minskningen sker även under ordinarie höstsäsong 2013.

På kort sikt, senaste året, tappar SVT TV-tid och andelar av tittartiden bland främst småbarn och småbarnsföräldrar.

Statistiken från SVT publik- och utbudsanalys visar också att SVT det senaste året även minskat i flera andra grupper och inte längre är den största TV-kanalen i någon grupp mellan 12-60 år.

Nya tjänster

SVT har fortsatt kraftig tillväxt för online. Nya tjänster, marknadsföring och referenser i TV-rutan och etablerade vanor är delar av förklaringarna. Ökad användning av nyhetstjänster och ny nyhetsapp bidrar också till ökningen som sammantaget var 27% för SVT online.

Konsumerad/tittad tid på streamat ökar kraftigt. En genomsnittlig person såg dubbelt så lång tid på SVT:s videoutbud 2013 än 2012 enligt MMS. Över 86 miljoner timmar uppspelad video från SVT 2013 blir ca 1,5 minuter per person och dag. Det är mer än många TV-kanaler och rekordhöga 2,7% av SVT:s totala tittartid.

SVT:s videotjänster online ägnades 2013 lika mycket tid som t ex Kunskapskanalen och TV4 Fakta och skulle då kvala in som en av Sveriges 20 största TV-kanaler.

Relationen mellan tittartiden på SVT:s TV-kanaler och det streamade utbudet har gått från ett förhållande på ca 1 till 80, till 1 videominut per 40 tv-minutrar på ett år.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör