7 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Kristoffer Sjöholm på Pejlredaktionen.

Kristoffer Sjöholm på Pejlredaktionen.

Publicerad 20 december 2013 15:33 - Uppdaterad 30 januari 2014 15:33

Succén Valpejl är redo för comeback

Supervalåret 2014 står för dörren och succén Valpejl är redo för en uppdaterad comeback. En journalistik som baserar sig på opinioner bortom sociala medier.

– Grundkonceptet blir detsamma, men vi tänker naturligtvis bygga vidare och utveckla Valpejl till att bli ännu bättre och mer användbart för väljarna än det var 2010, säger projektledaren Kristofer Sjöholm, som därmed sätter ribban högt.

Den gången belönades SVT:s och SR:s gemensamma projekt med Stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare, ”För att med en lättillgänglig databas ha förnyat den politiska journalistiken och gett väljarna full pejl”.

– Nu vill vi fördjupa opinionsjournalistiken genom att med hjälp av Sifo-undersökningar över folks åsikter hitta ingångar till frågor som väljarna själva tycker är viktiga. Inte minst tror jag det är viktigt inför EU-valet i maj, och över huvud taget tycker jag det är intressant som en motvikt till alla drev och åsiktsstormar som poppar upp och försvinner på sociala medier, säger Kristofer Sjöholm.

Permanent fortsättning

Efter arbetet med Valpejl nästa år hoppas och tror Kristofer Sjöholm på en permanent fortsättning för databasjournalistiken på SVT i någon form.

– Vi har byggt upp interaktiva tjänster efter förra valet och visualiserat data över stora ämnen som skola och brott. I början av 2013 lade vi upp Miljöpejl och sedan dess har den bland annat resulterat i över 30 nyhetsinslag och artiklar, både på riks- och lokalnivå om gift i markerna vid alltifrån skjutbanor till glasbruk.

Knepet är att samla in så mycket relevant data som möjligt och sedan ha förmågan att utläsa mönster och samband ur det till synes svindlande materialet. En konst vars förtjänster allt fler redaktioner börjat upptäcka på senare tid.

– Vi sitter ju bredvid och jobbar tätt ihop med research-gruppen, och det senaste halvåret är det fler och fler nyfikna reportrar från andra avdelningar som velat bolla idéer med oss. Ju närmre nyhetsredaktionerna vi arbetar med den här typen av källor desto större genomslag kommer vi att få, säger Kristofer Sjöholm.

Lokalredaktionerna

Men det är inte bara på SVT som databasjournalistiken har flyttat fram sina positioner. Det arbetssätt som tidigare var en isolerad företeelse hos de riktigt stora drakarna finns nu även på mindre lokalredaktioner.

– Vi på SVT har väl hållit på längst och är fortfarande störst och har mest resurser, men genren utvecklas snabbt just nu och andra redaktioner är på gång och börjar på allvar utmana oss. Det är kul och sporrar oss att göra ännu bättre saker.

Ett stort problem för alla som jobbar med datajournalistik är att Sveriges starka offentlighetsprincip inte är anpassad efter den digitala världen.

– Myndigheter som inte vill bli granskade, och det verkar finnas några stycken, envisas med att bara lämna ut sina databaser i pappersform eller ipdf-format som kräver mycket arbete för omkodning till data. Det hindrar inte oss, vi kan hantera det, men medieföretag med mindre resurser stoppas effektivt från att göra nödvändiga granskningar av hur myndigheterna sköter sitt jobb. Det är ett demokratiskt problem.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör