6 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Barnkanalen

Barnkanalen

Publicerad 6 december 2013 15:05 - Uppdaterad 30 januari 2014 15:06

Youtube tar tittare från Barnkanalen

Bolibompa är en klassiker och Barnkanalen en framgångssaga, både på TV och på webben, men säg den lycka som varar för evigt. Plötsligt har de allra yngsta tittarna börjat hitta andra vägar till nöje och förströelse, och oftast gör de det på Youtube.

Men kampen om de ungas medievanor är inte avgjord och inga kor är heliga, inte ens Bolibompa-studion.

– Sedan Barnkanalen startade har tittandet ökat konstant och 2012 var ett helt fantastiskt år. Åtminstone fram till sommaren, sedan såg vi för första gången en avmattning i tittandet bland de minsta barnen, de som är mellan tre och sex år, och den minskningen har fortsatt sedan dess, säger Safa Safiyari, kanalchef och programbeställare på Barnkanalen.

Febril aktivitet

Trendbrottet har satt igång en febril aktivitet på flera av SVT:s avdelningar för att identifiera orsakerna och sätta in åtgärder.

– Ibland kan man gissa sig till saker och ting men här ville vi ha ordentligt på fötterna och anlitade Sifo för att undersöka barnens medievanor. Och det visade sig bland annat att 63 procent av tre- till sexåringarna har tillgång till surfplatta och att 45 procent av tre- och fyraåringarna i första hand tittar på Youtube, säger Safa Safiyari, som erkänner att han blev överraskad av siffrorna.

– Framförallt över att Youtube är så stort i så unga åldrar. Vi har nog trott att föräldrar i regel inte betraktar det som en helt säker plats på nätet för barnen att befinna sig på, med tanke på att de lätt kan halka in på klipp med bilder som kan vara ganska skrämmande för ett litet barn. Men så är det alltså inte, och vi måste försöka matcha den utvecklingen genom att bli lika lättanvända, säger Safa Safiyari.

"Vuxet paketerat"

Så är det nämligen inte riktigt just nu. Medan Youtube presenterar en hel radda av nya, snarlika och lockande förslag tätt intill varje visat klipp så har utbudet på Barnkanalen.se hittills varit förvånansvärt ”vuxet” paketerat, i bokstavsordning och med tre- och tolv-åringarnas helt olika program samlade på samma ställe. På SVT Play däremot, där runt hälften av de 400 titlarna är barnprogram, är åtminstone utbudet som riktar sig till de vuxna istället indelat i olika kategorier, och det är så Erik Wahlgren, konceptutvecklare och projektledare på SVTi, även vill paketera utbudet för barnen.

– Hittills har barn upptäckt nya SVT-program via TV:n eller tips från kompisar, och inte på den ganska svårnavigerade webben. I den nya videospelaren, som ska ligga under Barnkanalen.se, blir det tydligare kategorier för olika intressen, som djur, sport, fakta och maskiner. Att kategorisera efter ålder är känsligare och riskerar att styra barnen mer än att hjälpa dem, säger Erik Wahlgren.

Hitta rätt tilltal

För att hitta rätt i tilltalet har SVT ibland annat anlitat 50 testfamiljer vars barn provar olika förslag på den nya sajten, och nu i dagarna kommer en första version av videospelaren att smygas ut på Barnkanalen.se.

– Men den är långt ifrån färdig, vi är mest ute efter att se hur användarna navigerar sig fram på sidorna. I mars eller april siktar vi på att släppa den skarpa versionen, även om den ju heller aldrig kommer att bli helt färdig, säger Erik Wahlgren.

Under tiden fortsätter arbetet på flera andra håll med att vända på alla Barnkanal-stenar. Allt, till och med den så mysiga och familjära Bolibompa-studion, ifrågasätts och utvärderas utifrån den delikata balansen att vårda kontra utveckla varumärket.

Skillnaderna kommer att minska

Klart är i alla fall att skillnaderna mellan webb och tv kommer att minska radikalt fram­över, vilket gör tal om first och second screen tämligen förlegat. Utbudet av interaktiva program, spel och appar ska kännas igen och fungera lika bra på alla plattformar.

– Fast vi satsar mer på interaktivitet för de yngre barnen, de äldre är mer kräsna och vana vid avancerade tv- och dataspel, och det är för långt ifrån vår kärnverksamhet och inget vi kan eller skall konkurrera med, säger Karin Schmidt, kanalchef för Interaktivt Utbud och Plattformar.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör