Publicerad 13 september 2016 16:26 - Uppdaterad 13 september 2016 16:29
Över fyra miljoner svenskar abonnerar på en betaltjänst för onlinevideo och en tredjedel av Sveriges befolkning har tillgång till film- och TV-tjänsten Netflix i sina hem.
Därmed befäster Netflix sin position som den dominerande betaltjänsten för onlinevideo på den svenska marknaden, skriver MMS i ett pressmeddelande.
I en ny undersökning från MMS framkom att nästan hälften, 47 procent, av 9-99-åringarna har tillgång till en abonnemangstjänst för streamad TV eller film i sina hem. Det är en ökning med 380000 personer jämfört med motsvarande kvartal förra året.
- Vi ser att tillgången till SVOD-tjänster fortsätter att öka stadigt, men inte i samma snabba takt som under etableringsfasen, säger MMS vd Magnus Anshelm. Undantag är tjänsterna HBO Nordic och C More som vuxit med nästan 50 procent jämfört med andra kvartalet 2015.
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av MMS. Under andra kvartalet i år genomfördes 3 000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Respondenterna fick svara på frågor om vilka SVOD-tjänster de har tillgång till i hemmet.
247.e602927b0367954b71afe602927b0367