Publicerad 24 maj 2016 12:44 - Uppdaterad 26 maj 2016 10:12
Petra Mede och Måns Zelmerlöw (foto: Maja Suslin/TT)
Totalt 204 miljoner tittare nåddes av de tre direktsändningarna från Stockholm 10, 12 och 14 maj. Det är sju miljoner fler än ifjol.
– Det är roligt att Eurovision fortsätter att växa. Det är extra kul för oss med framgångarna i de yngre tittargrupperna eftersom vi satsade på ett modernt uttryck och på att uppdatera omröstningen i slutet, säger exekutive producenten Martin Österdahl i ett pressmeddelande.
Tittartidsandelen för finalen den 14 maj var 36,3 procent i över 40 länder.
I genomsnitt tittade också 42,2 procent av 15-24-åringar på finalsändningen i de 40 länderna. Det är mer än fyra gånger än den genomsnittliga siffran för samma grupp en lördagskväll (10,4 procent), skriver svt.se.
Fakta: Så många såg Eurovision 2007-2016 (inkl semifinaler och finalen):
2016: 204 miljoner
2015: 197 miljoner
2014: 195 miljoner
2013: 170 miljoner
2012: 102,9 miljoner
2011: ingen uppgift
2010: 108,2 miljoner
2009: 122 miljoner
2008: 106 miljoner
2007: 106 miljoner
247.e602927b0367954b71afe602927b0367