18 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Schmidt
Stafetten
Karin Schmidt, Kanalchef för SVT:s interaktiva plattformar

Publicerad 5 oktober 2016 07:00 - Uppdaterad 10 december 2016 20:21

SVT har något som Netflix saknar

"Hur ser du att SVT kan stärkas som en digital nyhetsleverantör ihop med ett starkt SVT Play och vilka framtida samarbeten ser du?"

Så löd Margaretha Erikssons Stafettfråga till Karin Schmidt, kanalchef för SVT:s interaktiva plattformar:

Karin svarar:

Det må vara uttjatat men sen jag kom hit har jag hela tiden tänkt, ibland sagt: Det finns en anledning till att företaget heter Sveriges Television. Vi jobbar med rörlig bild.

Det finns många sanningar som ändrar sig i dessa förändringens tidevarv, men sanningen ovan står jag fast vid.

Rörlig bild

Digitalt har SVT tjänsten Play, där den rörliga bilden definitivt är i fokus. Men som vi alla vet är vi inte ensamma med en Play-tjänst.

Netflix är till och med större än oss i daglig räckvidd och inom vissa målgrupper i veckoräckvidd. Netflix har 100 gågner så stor programbudget som vi och långt fler titlar.

Jaha, då är det väl kört, kan en normal cyniker tänka. Eller så kan man tänka: Finns det en konkurrensfördel - något som SVT har och som Netflix saknar? Och det finns, än så länge i alla fall: Nyheter och sport.

Det innebär att SVT har en aktualitet som i nuläget är unikt bland de större, internationella Play-tjänsterna. Därför är just nyheter och sport så viktiga för Play och SVT. Och kanske ännu viktigare för användarna.

Vi är lite krävande

Som det är nu förväntar vi oss av vår publik att de ska ladda ner en Play-app och en SVT Nyheter-app (helst också barnkanalen-app, sportapp osv).

Vi förutsätter att de känner till våra olika produkter och att de alla vet var de ska hitta vad: inslag, nyhetsprogram och annat.

Jag tycker att vi är lite krävande här.

Vi ska utgå från våra användare inte från vår struktur. Och vi ska curla våra användare.

Vi ska guida dem rätt, inte ge dem hundra alternativ eller gömma saker i olika tjänster. Om de går in i Play för att hitta nyheter att titta på, ska det vara lätt.

Våra användare ska inte behöva söka på exakt rätt klipptitel för att se ett inslag. Inte heller ska de behöva vända sig till olika tjänster inom SVT för att få vad de vill ha.

En tjänst och en ingång

Jag tror på sikt att vi behöver konsolidera, att oavsett om det är gravlaxen eller köttbullen som man vill ha på SVTs smörgåsbord så ska man vända sig till EN och samma restaurang.

En tjänst och en ingång: SVT Play. Idag behöver du gå till olika restauranger för att få köttbullen och gravlaxen.

För att komma till konceptet "en restaurang" behöver vi gå tillbaka till kärnan, den rörliga bilden. I dagsläget är SVT Nyheter alltför texttung, men jag vet att man har utvecklat och håller på att jobba med nya berättarformer i rörlig bild.

Det är precis rätt väg att gå för att så småningom kunna erbjuda våra användare EN tjänst och ett alternativ med nyheter och sport till de internationella streamingtjänsterna.

 

Jag skickar stafetten vidare till Martin Gunséus på SVT Publik och Utbud med frågan: "Onlinesiffrorna pekar inte uppåt, du som är supersmart: Vilken är din analys kring att vi inte ökar som vi borde?”

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

34 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör