23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Carola Isaksson
Stafetten
Carola Isaksson, Projektledare, SVT Meänkieli och SVT Sápmi

Publicerad 14 oktober 2015 07:00 - Uppdaterad 15 oktober 2015 12:00

Vi måste vara modiga, lyhörda och vassa

Ahti Aasa lämnade över stafettpinnen till Carola Isaksson, projektledare för SVT Meänkieli och SVT Sápmi, med frågan: "Hur kan SVTs minoritetsredaktioner bli bättre på att arbeta med sociala medier?"

Det enkla svaret är, övning ger färdighet.

Vi gör precis som alla andra, försöker hitta smarta lösningar och strategier i det nya medielandskapet. Men det finns skillnader.

Vi på minoritetsspråks-redaktionerna har ett försprång. Vi känner vår publik, vi har en relation med dem.

Om vi utvecklar den kan vi bli ett nav i ett nätverk. En viktig spelare för vår publik. Inte enbart en leverantör av bra berättelser/journalistik.

Hur ska vi lyckas med det då?

Jag tror att vi behöver jobba precis som med våra program, fast i en annan värld.

Varför ska vi vara på sociala medier? Vad vi vill få ut av det? Hur vi ska använda det? Sätta mätbara mål.

Fundera på målgruppen, vilka de är? Var finns de? Vad är deras behov?  Lyssna på dem?

Vi har kommit en bit på väg, men behöver fortsätta utvecklas hela tiden.

Långsiktigt arbete

Då kommer vi in på det som jag tycker är nästan svårast, tålamod. Vi behöver jobba långsiktigt. Samtidigt behöver vi vara på tå hela tiden.

Vi måste acceptera och hantera att det är en ständig rörelse, imorgon kan Instagram, Snapchat och Twitter vara något annat som lockar publiken och vi måste hänga med.

Om vi inte är relevanta för vår publik så finns vi inte.

Det ställer nya, spännande krav på oss. En utmaning är att balansera resurserna mellan allt vi ska fixa.

Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det lät när internet kom  och publiken började förändra sitt beteende. Jag minns äldre kollegor som krävde uttalad arbetstid för att publicera på Facebook. Idag vet vi att det är ett av våra viktigaste verktyg.

Research, dialog och spridning. Hur gör vi det utan sociala medier?

Nytt men ändå inte

Vi är sociala varelser. När jag började jobba på SVT Nyheter, så hade jag en kollega som gick och badade bastu på badhuset på fredagar.

Gubbarna träffades där och min kollega nätverkade och fick tips på nyheter och vad snackisarna var.

Det är precis vad vi gör på sociala medier men vi kan samlas från hela världen kring en fråga eller ämne.

Modiga och vassa

Börjar vi tänka så, att vi alla måste nätverka, en del  i bastun andra på sociala medier, då är vi en bit på väg.

Vi måste vara modiga, lyhörda och vassa oavsett om vi gör granskande nyheter, barnprogram eller underhållning. Oavsett om det är på svenska, mäenkieli eller samiska.

Det här är lätt att skriva, nu behöver vi kavla upp ärmarna...

Jag skickar stafettpinnen vidare till Anna-Karin Niia, planeringsredaktör på Sameradion och SVT Sápmi, med frågan: "Vad tycker du är nästa steg i det unika samarbetet mellan SR sameradion och SVT Sápmi?"

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

14 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör