24 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Forsell
Nyhetskrönika
Karin Forsell, Arbetsledare, Tittarservice

Publicerad 9 oktober 2015 07:00 - Uppdaterad 9 oktober 2015 12:56

Tonen har aldrig varit hårdare än nu

Vilken vacker höst vi har! Det är en god tröst i det annars så kalla arbetsklimat som jag och mina kollegor på Tittarservice alltför ofta jobbar i.

Tittarservice. Som varit Programupplysningen som varit Tittarombudsmannen som varit Klagomuren… Oavsett namn har Tittarservice haft en central roll för många tittare genom åren.

Och ett är säkert, ett program är inte slut när det har sänts i tv.

Det börjar heller inte i och med sändningen. Åsikter om våra program duggar, strilar eller kommer i skurar till SVT dygnet runt via mejl, post, telefon, de egna forumen samt Facebook och Twitter.

”Skärpning SVT”

Allt oftare är det kallt och blåsigt här. Ett återkommande uttryck är ”skärpning SVT”. Tittaren känner att hen har rätt att kräva saker av SVT och av Tittarservice. Vi får ofta order. I bästa fall bara order. Ibland också hot. Öppna hot eller riktade hot mot oss som personer.

En klok kollega sa att ”vi normaliserar skiten”. Och det kanske är sant. Vi blir nog rätt luttrade av att vistas i oväder så ofta.

Mycket är sig likt – men ändå inte

SVT Tittarservice har funnits sedan 1963. Tjänsten har självklart följt sin samtid och förändrats många gånger genom åren, både till organisation och form.

Fast rätt mycket är sig likt. I en pärm med ”telefonjourrapporter” från 1979 läser jag: ”Ett stort tack för en underbar stund framför tv:n” (Musik i tvåan: Vår i Wien) och ”Förvirringen var stor även ikväll. Olika uppgifter i olika tidningar om både program och tider… virrvarr och förbannad oreda… hur handskas Ni med våra licenspengar.” Båda rösterna känns bekanta.

Men jag tror ändå att tonen aldrig varit hårdare än nu. Framför allt det senaste året har temperaturen ändrats radikalt.

Vi har andra utmaningar nu

Tidigare handlade våra utmaningar om att öka servicen, göra det enklare för tittare att hitta svar och att korta ner svarstider.

Idag handlar vardagen mer och mer om överlevnad, och om att kämpa mot gråten på kvällen efter ett arbetspass. Vardagens planering åsidosätts ofta för att hantera akutsituationer.

Sol i sikte

Men – vi tror att vi ser en ljusning. Åtminstone i en av kanalerna in till oss.

I dagarna har vi nämligen infört förhandsmoderering av våra forum på svt.se/tittarservice (Kundo). Förhandsmodereringen innebär att inlägg som postas till oss inte publiceras ut förrän vi har godkänt dem. Förhoppningsvis medför det att trollen inte tycker att det är meningsfullt att skriva till oss längre.

Och det medför definitivt att vi kan möta tittarna i forum som är fria från hatiska toner och olagliga kommentarer och annat som vi inte vill ha publicerat på svt.se:s ytor.

Utan beredskap för storm.


Karin Forsell är ny krönikör i Vipåtv och kommer regelbundet att berätta om Tittarservice arbete.

Men jag tror ändå att tonen aldrig varit hårdare än nu. Framför allt det senaste året har temperaturen ändrats radikalt.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

68 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör