23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hans G Andersson
Nyhetskrönika
Hans G Andersson, Programchef SVTi

Publicerad 30 juli 2015 15:14

Mobil-dramaturgi?

Hans G Andersson, programchef SVTi, funderar över saker han gärna ser att SVTi utforskar tillsammans med övriga företaget framöver, inte minst med ATV i den nya gemensamma divisionen.

Tidigare i år publicerade Vox en filmad intervju med president Barack Obama. Formellt hette den ”Obama - The Vox Conversation” men kom snabbt att kallas "Vox Obama".

På det hela taget var det en snygg intervju uppdelad i stycken utifrån ämnen och med visuellt förstärkande ord, citat, statistik och grafer som flöt, hängde och tonade runt Obama medan han talade.

"Det här är framtiden"

De initiala reaktionerna var att människor i princip gjorde vågen och exalterat ropade ”det här är framtiden!”. Och det kanske det är i någon mening, och jag applåderar försöket att bryta ny mark och testa format.

Intervju med president Obama.

Vox Obama - där Intervjun med president Obama förstärktes med grafer och statistik medan han pratade.

Men första gången jag såg intervjun var det på en liten iphone på en buss, och det slog mig att de mest upphetsade sannolikt satt på sin arbetsplats och tittade på en stor bra skärm eller åtminstone en laptop.

Ingen stor upplevelse

För mobilt var det ingen stor upplevelse att se intervjun, än mindre i en stökig miljö. Snyggheten framgick förstås där också, men det blev tydligt hur mycket det handlade om yta och i någon mån showing off.

Fair enough, känsla och mer emotionell upplevelse räknas förstås också. Men grafer var för små och gick inte att läsa ordentligt, och var det stort nog var det ofta i bild för kort tid för att vara möjligt att ta till sig. Paradoxalt nog tar det längre tid att orientera, fokusera och tillgodogöra sig något på en liten skärm.

Innehållet viktigast

Jag tror att för väldigt många på SVT kommer det även i fortsättningen och i det digitala språnget att handla om att göra riktigt bra program och innehåll.

Den stora frågan vi antagligen behöver ställa oss är vad ett program är framöver och börja arbeta med en omdefinition både av hur det ser ut och hur det blir till.

Vad kommer den tekniska utvecklingen och förändrade beteenden med allt fler devices, skärmar och situationer att ställa för krav på produktionen och presentationen av innehållet? Hur påverkar det formen och vilka bilder och bildutsnitt vi ser, beroende på var vi ser dem?

Programlängder online

På SVT har det varit mycket prat om programlängder online, hur program ska publiceras (t ex dagligen, batch eller traditionell veckoutgivning) eller att de behöver trimmas i början och slutet för att åstadkomma en bättre och mer flödande upplevelse utifrån publikens förväntningar om ett modernt tittande.

Allt det har betydelse, men om några år misstänker jag att vi kommer att se tillbaka på det som tidiga, små och lätt trevande steg i sammanhanget.

I mobilen först?

Vad händer om man på riktigt utvecklar ett tv-program helt och hållet mobile first? Responsive web har funnits i ett antal år nu och vi var bland de allra första i världen att jobba med det på allvar.

Kanske måste vi på samma sätt prata om ”responsive graphics” eller ännu hellre ”responsive tv”, där man får olika bildutsnitt på olika skärmar och där grafik varierar i storlek och hur länge den är i bild. Eller där själva innehållet, dramaturgin och tempot inte är det samma överallt. Är det ens praktiskt och ekonomiskt möjligt att tänka sig en sådan produktion? Tja, det kanske det kan vara när en linjär tablå har mindre betydelse.

Samirs Sverige

Det finns faktiskt redan exempel på ansatser åt det hållet hos oss. I Samirs Sverige som var en del av valbevakningen förra året gjorde Samir Abu Eid, fotografen Åke Wehrling och projektledaren Saam Kapadia intressanta försök med att tänka och testa hur en scen eller bild skulle gå fram bättre mobilt.

Det här är saker jag gärna ser att vi utforskar tillsammans med övriga företaget framöver, inte minst med ATV i vår nya gemensamma division.

Kanske måste vi på samma sätt prata om ”responsive graphics” eller ännu hellre ”responsive tv”, där man får olika bildutsnitt på olika skärmar och där grafik varierar i storlek och hur länge den är i bild.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör