23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Kristian Lindquist
Stafetten
Kristian Lindquist, Nyhetschef online

Publicerad 14 januari 2015 07:00 - Uppdaterad 14 januari 2015 09:57

Publiken gav oss mycket feedback

Charlotte Celsing skickade innan jul vidare Stafettfrågan till Kristian Lindquist, nyhetschef Online, med frågan: "Vad är dina intryck/reflektioner som ny medarbetare?"

Jag har fått frågan tidigare – från Eva Hamilton på mitt första 100-möte. Hon undrade om skillnaderna mellan att jobba på Svenska Dagbladet, där jag tillbringat mina senaste åtta år, och jätteorganisationen SVT.

Ja, hur svarar man inför 100 personer? Ärligt? Artigt?

Jag hasplade ur mig något om att det tar betydligt längre tid för en idé eller ett koncept att bli verklighet än jag är van vid. Att jag tvingats ändra min tidshorisont och tänka veckor istället för dagar och månader istället för veckor.

Sen fick jag fick lova Eva Hamilton att aldrig börja tänka i år. Eva,  jag lovar försöka låta bli. 

Helt annat intryck

Ofta är det ju så att de spontana svaren stämmer bäst överens med verkligheten. Så visst, ett intryck är att det ibland tar för lång tid för idéer att genomföras. Många ska informeras, tycka till och räkna på resurser. Risken är att kreativiteten sipprar ut på vägen eller att slutresultatet blir urvattnat efter en rad kompromisser och konsensusbeslut.

Men efter vår helt fantastiska rapportering kring terrorattackerna i Paris har jag också ett helt annat intryck. Det av en redaktion som självuppoffrande och engagerat  ställde upp och jobbade timme efter timme dygnet runt, som hade ett ansvarstagande publicistiskt tänk och som bubblade av kvalificerade journalistiska diskussioner.

Vi sände live-tv timme efter timme och vi kurerade alla världens nyhetskällor åt läsarna och förde en konstant publikdialog i vår text-direktrapport.

Utveckla och förändra

Och det här visar att vi kan utveckla och förändra oss. Ibland har vi kanske varit väl styrda av våra fasta broadcastsändningar. Vi har vid olika tillfällen fått kritik för uteblivna live-sändningar och lågt online- och nyhetstempo.

Men under terrordramat i Paris så fick vi massor av positiv feedback från vår publik. När vi under kortare perioder gick ner med våra sändningar krävde de i text-direktrapporten att vi genast skulle börja sända igen! Smickrande och roligt.

Eller för att citera en ung kille på Instagram: ”Älskar att svensk tv långsamt gått igenom en förvandling från grå, folkbildande monopolverksamhet till flashig CNN-tv med biljakter i relaltid och coola banners.”

Mycket beröm

Till och med SVT-belackarna Waldorf och Statler, eller förlåt, Mattsson och Helin berättade i sin mediepodcast om allt beröm SVT Nyheter har fått för sin rapportering. Thomas Mattsson konstaterade att det ”betyder något” att SVT har tagit det här steget.

Ja, det betyder något. Inte minst att det finns en enorm vilja att utveckla vårt erbjudande och en enorm redaktionell kompetens i det här huset.

Och det är nog mitt allra starkaste intryck.


Stafettpinnen skickar jag vidare till Jonatan Ericson, Youtube-redaktör på SVT Kommunikation med frågan: "Vad kan SVT lära sig av Youtube?".


Fakta: Stafetten startade i Vipåtv för nio år sedan. En utvald medarbetare skrev en text och skickade en fråga vidare till en annan medarbetare. Sedan dess har Stafetten löpt fritt mellan ca 175 personer på SVT.

Men under terrordramat i Paris så fick vi massor av positiv feedback från vår publik. När vi under kortare perioder gick ner med våra sändningar krävde de i text-direktrapporten att vi genast skulle börja sända igen!

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

17 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör