20 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Robert Olsson
Ledarkrönikan
Robert Olsson, Programdirektör Nyheter och Current Affairs

Publicerad 9 september 2014 08:07 - Uppdaterad 11 september 2014 21:33

Storartad manifestation i tuff konkurrens

Nu är vi i valrörelsens sista vecka.

Vår valorganisation pumpar på för fullt och trots en konkurrens vi tidigare inte mött så är det SVT som varit valets mediala centrum.

Det är exakt den position vi ska ha.

Förflyttar mig bakåt i tiden och stannar i januari i år och premiären av ”Nyfiken på…”. Ett djärvt program. Utmanande.

Och sen hela vägen igenom nyhetsjournalistik och samhällsprogram och EU-val och Almedalen och nu sedan en dryg månad en imponerande valspurt. I traditionell TV och på alla andra plattformar. Det är sett till helheten en storartad manifestation.

God valjournalistik

Det görs mycket god valjournalistik i Sverige. Kvällstidningarnas webb-TV-sända partiledarutfrågningar höjde temperaturen avsevärt. Aftonbladet och Expressen hittade en fri yta ett par veckor före valdagen väl anpassad för partiledarutfrågningar.

Att företagens egna ambassadörer i sina pappersutgåvor och i sociala medier bortom all sans höjde dessa sändningar till Guds gåva till medborgarna var ett exempel på det tabloiderna är bäst på: att förstora sig själva.

Morgonpressen

Den av branschkrisen svårt utsatta morgonpressen har gjort ett starkt jobb. Av de tidningar jag följer har Sydsvenskan och Dagens Nyheter gjort det bästa jobbet, men också en mindre tidning som Gefle Dagblad har orkat bedriva en egen god journalistik. Det finns säkert många fler exempel.

Slutsatsen: den svenska mediebranschen tar seriöst på valuppdraget.

TV4 konkurrent

Inför valrörelsen 2010 såg vi TV4 som vår huvudkonkurrent. Den konkurrentbilden påverkade i någon mån vårt upplägg. Förvåningen var stor när det visade sig att företaget växlat ner sina valambitioner.

Jag tänker att de som för två år sedan lade grunden till vårt supervalår 2014 gjorde helt rätt som bestämde sig för att gå tungt på webben och i sociala medier i samspel med traditionell TV.

Möjligen räknade de inte med att tidningskonkurrenterna skulle förflytta sig så kraftfullt mot vår hemmaplan – rörlig bild.

Radions partiledarintervjuer

Att vara ett valårs mediala centrum är inget som kan tas för givet. Jag minns att jag som såväl kvälls- som morgontidningsjournalist bevakade radions partiledarintervjuer. Radion gör fortfarande högkvalitativa intervjuer, men genomslaget för dessa intervjuer är idag lägre.

TV4 ansågs ”vinna” valet över SVT 1998 men orkade inte hålla i samtidigt som SVT tog ny sats i efterföljande val.

Grymt uppmuntrande

För vår del är det absolut centralt att vara den dominerande mediala aktören i samband med ett val. Utfallet av EU-valet tidigare i år var ju grymt uppmuntrande på alla sätt – kanske allra mest för att vi också attraherade yngre väljare i de miljöer där de lät informera sig.

Till valen på söndag har konkurrensen varit betydligt tuffare. Men visst finns det fog för en viss optimism när medborgarna ska svara på vilket medieföretag de använt som främsta informationskälla.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

11 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör