24 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 14 mars 2014 07:00 - Uppdaterad 17 mars 2014 09:42

Full fart i sociala medier

Det snackas mer om SVT:s utbud på Twitter än om program från något annat tv-bolag.

Men när branschtidningen Dagens Media väljer att lyfta fram en twittersuccé väljer de TV3:s nya talkshow med David Hasselhoff – ett program som inte ens tar sig upp på listan över de 15 mest omtwittrade tv-programmen just nu.

Häromveckan gjorde Dagens Media ett stort nummer av att Hasselhoff – en svensk talkshow omnämnts på Twitter ”nästan 500 gånger” sedan i november. Det hela illustrerades med tjusig grafik, med staplar och ordmoln och allt – men utan jämförelser med några andra tv-program.

Rubriken på artikeln var vinklad på utfallet i gammelmedia: ”85 artiklar om Hasselhoff i pressen under januari 2014”.

Vill inte vara glädjedödare...

Jag vill verkligen inte vara glädjedödare och gratulerar såklart kollegorna på TV3 till PR-framgången. Att skapa buzz i sociala medier och även intresse för nya programsatsningar i tryckta och digitala medier kan vara nog så svårt.

Men för att få lite perspektiv på det hela: låt mig jämföra Hasselhoff med SVT:s Jills veranda. Även det ett helt nytt program. Under februari omnämndes Jills veranda i nära 500 artiklar i pressen och genererade runt 1000 tweets – i veckan.

Enbart kvällen då det femte Jills veranda-avsnittet (programmet med Kristian Gidlund) sändes noterades nära 2200 tweets. Då framstår inte 470 Hasselhoff-tweets sedan i november och 85 tidningsartiklar under en månad som fullt lika imponerande.

Full fart i sociala medier

Tv-program som engagerar publiken innebär per automatik full fart i sociala medier. De senaste sex veckorna har Melodifestivalen inte särskilt överraskande legat etta på Twittertoppen, den lista som ni hittar varje vecka under vinjetten ”SVT i rubrikerna” på intranätets förstasida.

Fittstim är ett annat SVT-program som fått igång debatten i sociala medier under årets första månader och både Agenda och Debatt ligger stadigt parkerade vecka efter vecka på Twittertoppen. Under och efter programmen på torsdags- och söndagskvällar ger vår sociala mediebevakare Notified tydliga utslag, då skjuter twittrandetalltid i höjden.

Dramaserier engagerar

Men även bra dramaserier får många att grabba efter smartphonen eller läsplattan för att twittra eller kommentera på Facebook och i bloggar. Två aktuella exempel: House of cards på Netflix och Truedetective på HBO Nordic.

Twittertoppen speglar rörelser på Twitter vecka för vecka. Men för att ni ska få en annan, lite större bild: här kommer en ”specialare” – en topplista över de 20 program, tjänster och kanaler som genererade flest tweets under februari månad.

Som synes har SVT lagt beslag på 13 av de 20 platserna. Inte illa!

Twittertoppen i februari 2014:

  • 1. Melodifestivalen             31 257 tweets
  • 2. Paradisehotel                   12 506
  • 3. Viaplay                           10 773
  • 4. Agenda                            8869
  • 5. Debatt                             8581
  • 6. Netflix                             7 597
  • 7. SVT Sport                       7 157
  • 8. Alla snackar Sotji            5 498                                  
  • 9. SVT Play                         5 489
  • 10. Sherlock                        5 429
  • 11. På spåret                        4 345
  • 12. Jills veranda                  4 313
  • 13. Din röst                         4 253
  • 14. House ofcards               4 160
  • 15. Farmen                          3 922
  • 16. Skavlan                         3 889
  • 17. Let´sdance                     2 415
  • 18. Fittstim                          2 144
  • 19. Truedetective                2 101
  • 20. Uppdrag granskning      1 220

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör