23 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud/plattformar

Publicerad 20 december 2013 16:30 - Uppdaterad 27 januari 2014 16:37

Vi är på väg mot någonting nytt

Eva Hamilton började för en tid sedan att prata om Det digitala språnget 2014 – året då vi tar ytterligare kliv på vägen mot att bli ett plattforms­oberoende mediebolag. 

Det digitala språnget handlar bland annat om resursförflyttningar som ytterligare möjliggör plattformsutveckling på SVTi, distribution av program på de interaktiva plattformarna, kompetensutveckling och mätningar av publikbeteenden online.

En tydlig signal om vart vi är på väg och att vi alla är på väg åt samma håll!

"Ett skutt"

I olika sammanhang har sedan detta språng ömsom beskrivits som ”ett skutt” – inte alls illvilligt utan bara som en påminnelse om att publiken ju trots allt inte förflyttar sig i rasande takt och därmed, med all rätt, inte vi heller.

Och som ”en epic split”- möjligt att tolkas som man vill, men jag tror man ska se det som en beskrivning av den balansakt vi just nu utför mellan ”det gamla” och ”det nya”. I bästa fall med lika säker styrfart som lastbilarna på sidorna om Jean-Claude van Damme i reklamfilmen på YouTube.

Ja så där kan man hålla på. Vi lever i en splittrad tid mellan det som varit och det som komma skall och vi känner nog många att vi just nu står med en fot på var sida.

Vi är på väg mot någonting nytt. Om det råder ingen tvekan. Publiken förflyttar sig och nya aktörer börjar på allvar ta plats på media-arenan. Mycket har hänt under året som gått. Men 2014, tror jag, blir året då de nya mediabeteendena på allvar kommer att få genomslag brett i publiken. När det händer ska såklart vi vara med.

Här är min kortlista på fokusområden inom det interaktiva området 2014:

  • Vi skapar fler ingångar till vårt utbud och fler varumärken som levererar förkunskap och löften till publiken.
  • Vi skapar ännu fler programtitlar som passar för de interaktiva kanalerna och dess publik.
  • Vi hittar nya sätt att skapa mervärde för publiken kopplat till våra program med hjälp av kompletterande tjänster och/eller second screen.
  • Ytterligare besökare upptäcker och gör SVT Nyheter till sin dagliga nyhetsleverantör.
  • Barnutbudet finns tillgängligt på fler skärmar och plattformar och på fler sätt.
  • Vi ger publiken ännu fler möjligheter att få SVT Play till, och att enkelt kunna navigera, på de stora skärmarna.
  • Vi finns synliga och lätt tillgängliga på de apparater publiken använder för att titta på TV.
  • Vi framtidssäkrar vår distribution på öppet internet, kvalitets- och kostnadsmässigt – det är en överlevnadsfråga!
  • Vi arbetar vidare med att få de rättigheter vi behöver för att ge publiken tillgång till våra program under rimlig tid på de plattformar där de är.

Man kanske kan se det som en liten önskelista så här alldeles innan jul?

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör