23 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Hamilton
Ledarkrönikan
Eva Hamilton, VD

Publicerad 8 november 2013 16:16 - Uppdaterad 20 januari 2014 16:18

Siffrorna som förvirrar oss

Vi är rätt många förvirrade mediechefer just nu.

I september minskade svenskarna sitt ”vanliga” tv-tittande med sju minuter/dag. Från 151 minuter/dag 2012 till 143 minuter framför tv:n varje dag. I en publikmätt värld där förändringar av detta slag brukar handla om enstaka minuter, så blev det nu befogat att tala om ”ras”. Nu har vargen äntligen kommit! (Eller var det bara en ovanligt varm och solig september och publiken fortsatte att dricka rosévin ute på sina balkonger?)

Nu har vi fått oktobers siffror. Raset stannade upp till ett litet snubbel. Två minuters nedgång jämfört med samma månad förra året. (Rosépimplandet har upphört. Stormen Simone och kylan fick oss att stänga balkongdörrarna). Är allt nästan som vanligt igen?

”Som vanligt” betyder att tablålagd tv är den helt dominerande medievanan. On demand via Play, Youtube eller Aftonbladet är bara små pilledutter i marginalen. För att inte tala om twitter, som man måste leta efter i diagrammen. Men så är det ungarna. De tittar visserligen fortfarande på tv. Men i ökande grad via internet. Och hittills i år har SVT ökat med 26 procent på webben. 3,7 miljoner unika besökare var inne hos SVT bara under förra veckan. Mest ökar nyhetssidorna. Av de hela programmen fick Bron flest besök: 172 000 starter. (Men å andra sidan: vad är det jämfört med 1,3 miljoner tv-tittare?).

En slutsats kan vi dra: vanlig tv är inte slut, inte gammalmodig, inte ens nämnvärt sluttande. Vi måste således klara att hålla uppe ett exceptionellt starkt tv-utbud, parallellt med att vi möter de nya medievanorna.

Gör vi det för snabbt och kraftfullt, så underminerar vi tv-programmen för den stora publiken. Gör vi det för långsamt så riskerar vi public service framtid och legitimitet hos den yngre generationen. Vad är lagom?? (Se där den eviga frågan för en SVT-direktör.)

Innan 2013 är till ända har vi:

• Satt en ny organisation, med en tredje programdirektör för interaktiva medier och en publiceringsdesk för webbutbudet.

• Medarbetare över hela landet har fått webb-utbildning

• Nytt kodningskluster

• Automatiserat livesändningar på webben

• Ryggsäckar för livesändningar till 20 regionala redaktioner

• Öppnat Arkivet

• Satsat på fler webbunika serier, senast succén Semi – I just want to be cool

• Ökat antalet utvecklingsteam på SVTi

• Utvecklat en bättre tjänst för nyheter i mobilen

• Automatiserat sändningarna av live-TV

• En strategi för sociala medier

• Successivt förbättrat barnspelaren

• Och rätt mycket mer....

Räcker det? Eller kommer vi om fem år att fråga oss varför vi inte satsade ännu hårdare, varför vi inte fattade kraften i vad som hände..?

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör