22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jan Axelsson
Nyhetskrönika
Jan Axelsson, PRS-chef

Publicerad 20 september 2013 10:49 - Uppdaterad 30 januari 2014 17:26

Därför är PRS så viktigt

För många år sen sa jag i något sammanhang till Eva Hamilton att PRS verkar vara ett spännande och intressant område. Föga anade jag då att hon mer än tio år senare inte bara skulle komma ihåg detta, utan dessutom erbjuda mig jobbet som PRS-chef!

Och nu sitter jag i mitt arbetsrum på PRS och skriver  dessa rader efter ett par veckor på heltid i det nya jobbet.

Jag hade alldeles rätt den gången för många år sen. PRS är  verkligen ett mycket spännande och intressant område. Dessutom viktigt. Och unikt!  För SVT är nästan ensamma i medievärlden om att hålla sig med en särskild avdelning för publicistisk rådgivning bestående av medarbetare med en  bakgrund inom journalistik och programverksamhet.

På andra mediebolag, som till exempel SR och TV4, är PRS en del av den juridiska avdelningen och består nästan enbart av jurister. Här har vi både PRS och Juridik. I nära samråd och samarbete, men organiserade i olika avdelningar och med olika grunduppdrag. Min erfarenhet efter 25 år i företaget är att detta är en lycklig och framgångsrik kombination.

Intressant nog har detta på allra senaste tiden uppmärksammats utanför landet gränser,

Rent konkret har detta tagit sig uttryck i att PRS härom veckan var värd för ett  studiebesök av vår rykande färska motsvarighet på Danmarks Radio. Där startades i april månad en ny avdelning som heter DR Etik, med uppgift att göra i princip samma jobb som vårt PRS. DR:s första etikchef heter Inger Bach och har en bakgrund som direktör i programverksamheten.

Bakgrunden till att starta DR Etik är ett antal publicistiska haverier på senare tid. Ett sådant var att TV-Avisen sände en iscensatt demonstration och presenterade den som verklig. Ett annat att  ungdomsprogrammet ”Absurdistan” försökte lura andra medier genom falska pressmeddelanden och en falsk presskonferens.

Jag tror det är viktigt att hålla i minnet att inget medieföretag i världen, inte heller SVT, kan garantera att det aldrig kommer att ske stora och små misstag i en verksamhet som är så snabb, konkurrensutsatt, omfattande och extremt personberoende som vår.

Men däremot kan vi garantera att vi gör allt som står i vår makt att förebygga, rätta till och förbättra genom systematiskt rådgivning och utbildning och framför allt genom att stimulera till en levande publicistiskt diskussion.

Det är här jag ser PRS stora betydelse och uppgift. Och det är detta som DR också vill åstadkomma med sin etikavdelning. Det finns tankar i samma riktning på NRK. Och härom dagen hörde RUV på Island av sig.

Som sagt, jobbet på PRS är spännande, intressant och viktigt!

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör