6 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 november 2015 06:59 - Uppdaterad 13 november 2015 07:20

- Miljöaspekten är inte prioriterad i den här upphandlingen

Teknik- och ekonomidirektör Anders Utterström svarar på debattinlägget från Märta Gross Hulth och Sanna Karlsson i Uppsala varför SVT inte köper in svensk mjölk och rättvisemärkt kaffe.

SVT antog 2010 en miljöpolicy med tre strategiska mål enligt nedan.

  • Vi har gjort prioriteringar när det gäller vårt miljöarbete och har i allmänhet fokuserat på företagets miljöpåverkan, tjänsteresor och energiförbrukning i synnerhet.
  • Vi har förnyat våra videokonferenser och ny teknik gör det enklare att kommunicera via ex Lync vilket i sig förhoppningsvis minskar resandet.
  • Likaså har vi förnyat lokalbeståndet och fått mer energieffektiva lokaler.

I flera av våra upphandlingar ställs krav på systematiskt miljöarbete hos en tilltänkt leverantör, det kan exempelvis gälla upphandling av taxibolag eller hotell.

Ekonomisk fördelaktig lösning

Den upphandling som vi gjort gällande det som vi kallar ”pausprodukter” har Verksamhetsservice ansvarat för med syfte att ge samtliga kontor service gällande ex kaffe och mjölk till en ekonomisk fördelaktig lösning. Vi har inte prioriterat miljöaspekten i den upphandlingen.

Det här är den lösning SVT har för närvarande och det som företaget erbjuder.

Självklart kan ni komplettera detta med det kaffe eller den mjölk som ni själva vill köpa för eget bruk.

Vi har gjort prioriteringar när det gäller vårt miljöarbete och har i allmänhet fokuserat på företagets miljöpåverkan, tjänsteresor och energiförbrukning i synnerhet.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
Teknik- och ekonomidirektör

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör