10 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Ikväll är det premiär för det nya barn- och ungdomsprogrammet Fixarmästarna. Programidén har tagits fram efter en gedigen målgruppsanalys med djupintervjuer för att ta reda på vad målgruppen tycker om när det gäller kreativitet och skapande. Programledare är Malin Olsson. Foto: Charlotta Lambertz/SVT

Publicerad 25 oktober 2019 08:47 - Uppdaterad 5 november 2019 11:34

Grundlig målgruppsanalys ledde till programmet Fixarmästarna

Ikväll den 25 oktober är det premiär för det nya barn- och ungdomsprogrammet Fixarmästarna. Det är ett kreativt tävlingsprogram med barn och unga mellan 10–13-år som får tävla i allt från att baka till att bygga möbler av ”skräp”. Programidén togs fram efter en gedigen målgruppsanalys med djupintervjuer för att ta reda på vilken typ av program som barn vill ha.

Fixarmästarna kommer tillsammans med Fixarfesten att ersätta det populära Fixa rummet, som i år publicerade sin 9:e säsong och som har varit ett av Barnutbudets största program. I arbetet med att skapa ett nytt program har redaktionen gjort en grundlig analys för att ta reda på vad målgruppen tycker om när det gäller kreativitet och skapande.

– Hela redaktionen har gjort ett jättejobb och det har varit en lång process att ta fram programidén. Målgruppsanalysen har varit en del i arbetet och sedan har vi gjort fördjupningar med workshops och tillsammans mejslat ut innehållet, säger Kajsa Peters, projektledare på SVT Malmö.

Kajsa Peters, projektledare på SVT Malmö. Foto: Charlotta Lambertz

– Det som stod högst upp på listan bland såväl killar som tjejer var bakning, vilket förvånade oss. Annat som kom högt upp på listan var att pyssla och bygga. En övervägande del tjejer svarade att de gillar att pyssla, medan en övervägande del killar sa att de gillar att bygga. Men när vi grävde djupare i svaren insåg vi att de gör mycket samma saker och med samma material – men kallar det olika, säger programledaren Malin Olsson som själv har varit med och gjort djupintervjuerna med barn och ungdomar.

Återvunnet material

Barnen blev även tillfrågade om vad de tyckte om att använda för material.

– En tydlig trend vi såg var att det är populärt att bygga i kartong. Nuförtiden handlar vi många varor som emballerats i kartong. Barn är smarta och vill gärna inte slänga saker, utan vill istället använda dem. Ett barn jag intervjuade sa till exempel ”Jag vill inte att mina föräldrar slänger saker – jag är rädd att miljön ska ta slut”. Jag tycker att det känns fint att här kommer en generation som vill ta tillvara. Utifrån detta bestämde vi oss för att vi i programmet ska bygga med återvunnet ”skräp” som till exempel kartong och metall, säger Malin Olsson.

Malin Olsson tillsammans med deltagarna Ditte och Clara, som visar lagets bokhylla som de byggt i kartong, samt fotograferna Patrik Åkesson och Claes Elofsson. Foto: Charlotta Lambertz

Kreativt tävlingsprogram

Fixarmästarna spelades in under våren och försommaren och Vipåtv besökte en av inspelningsdagarna tidigare i år. Programmets studio byggdes upp i en verkstadslokal i Malmö. Lokalen är uppdelad i några olika sektioner med arbetsbord, verktyg och olika material som barnen får använda samt tre ”visningsrum” som byggts upp där de tre lagen får demonstrera sina alster.

– Programidén är att barnen får en kreativ uppgift som de ska lösa tillsammans här i lokalen. De gör bland annat en säng av frigolit, en lampa av metall och ett fönster av plast. Utöver att bygga och pyssla får de även andra typer av uppgifter som till exempel att baka. De tävlar tillsammans i lag och ingen åker ur, säger Kajsa Peters.

Hon fortsätter:

– Framförallt är det kul att se resultaten och hur barnen löser saker på så olika sätt. Och de har verkligen gått in för uppgifterna helhjärtat. Ibland har det blivit lite jobbigt, om något inte blev riktigt som de tänkt sig, men det allra mesta har varit positivt och roligt.

Malin Olsson är mest känd som programledare, men med Fixarmästarna har hon även varit med i arbetet bakom programmet. Foto: Charlotta Lambertz

Tydlig information på klippen

Utöver själva innehållet syftade målgruppsanalysen även till att undersöka hur barn vill ta del av program och klipp.

– Vi ville veta vad det är man ”klickar på” bland det stora utbud som finns idag. En viktig del som framkom var att det ska vara en tydlig text på klippen, konkret information om vad de får som ”Gör ditt eget slajm på 5 min”. Barnen vill också veta hur långt klippet är innan de väljer om de ska klicka eller inte. Barn vill orientera sig, hinner de kolla innan till exempel träningen? Det handlar om hela paketeringen, hur vi namnger startbilder med mera och det ska gärna vara eller se roligt ut, säger Malin Olsson.

De flesta känner nog främst igen Malin Olsson som programledare, men med Fixarmästarna har hon även varit med i arbetet bakom programmet.

– Det har varit roligt att få arbeta från ax till limpa – att få vara med och djupintervjua, göra analyser och skriva manus. Det har varit intressant och lärorikt att få arbeta med något annat än det jag vanligtvis gör. Det borde fler göra lite då och då, säger Malin Olsson.

Ikväll den 25 oktober är det premiär för programmet som blir en serie på sju avsnitt.

– Nu har vi gjort vårt bästa för att försöka skapa ett bra program. Det ska bli spännande att se hur det går hem hos publiken, men jag har en bra magkänsla, avslutar Malin Olsson.

Några fakta om målgruppsanalysen bakom Fixarmästarna:

Cirka 30 barn bjöds in till SVT för intervjuer/samtal på cirka 1 timme vardera för att ta reda på vad de gillar när det gäller kreativa uppgifter. Här är några av de resultat som framkom:

● bakning är den kreativa uppgift som står högst på listan hos såväl killar som tjejer
● att bygga och pyssla är populärt
● barnen vill se barn – igenkänning
● de gillar samarbete – tycker om att vara i lag
● många tycker om att tävla
● ett program ska vara roligt och spännande
● helst program på 20 minuter, inte mer än 30 min

Charlotta Lambertz

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör